اعتیاد،تصادفات جاده‌ای و آلودگی آب‌وهوا از علل اصلی مرگ‌های زودرس

دکتر ملک زاده در هفتمین کنگره بین‌المللی تازه‌ترین دستاوردهای پژوهشی در دانش پزشکی مولکولی، سلولی و بالینی (همایش استاد یلدا) که در تالار امام  بیمارستان امام خمینی(ره) برگزار شد، کاهش مرگ‌ومیر مادران و کودکان زیر 5 سال و همچنین افراد زیر 70 سال را از جمله مهم‌ترین اهداف سلامت در برنامه توسعه پایدار تا سال 2030 عنوان کرد.

وی  عنوان کرد: مقابله با بیماری‌های عفونی،‌ دسترسی همگانی به خدمات سلامت و کاهش مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات را می‌توان از دیگر دستاوردهای حوزه سلامت برشمرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، اعتیاد، تصادفات جاده‌ای و آلودگی آب‌وهوا را علل اصلی مرگ‌های زودرس خواند و افزود: متأسفانه آمار مرگ‌ومیر زودرس در کشور ما بسیار بالاست و در این زمینه از استانداردهای جهانی عقب هستیم. گسترش بیماری‌های مزمن غیر واگیر،‌ میزان مصرف سیگار و مواد مخدر و خطر گسترش ایدز مهم‌ترین چالش‌های سلامت در کشور هستند.

وی، گسترش بیمه همگانی (بیش از 95 درصد) را از موفقیت‌های حوزه سلامت عنوان کرد و افزود:‌ حوزه سلامت برای پیشرفت نیازمند سرمایه‌گذاری و تحقیقات بیشتر است هرچند که در سه دهه گذشته در زمینه‌های کاهش فقر، افزایش سطح سواد جامعه، دسترسی به آموزش همگانی و غیره پیشرفت‌های چشمگیری داشته است.

به گزارش ایسنا به نقل از  روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری، دکتر ملک‌زاده با اشاره به‌ضرورت توجه به بهبود وضعیت سلامت کشور اظهار کرد: مهم‌ترین عامل مرگ زودرس در کشور ما بیماری‌های مزمن غیر واگیر و تصادفات جاده‌ای است که نیاز به برنامه‌ریزی منسجم و بررسی روند آن در حین اجرا دارد.

وی از افزایش 44 درصدی مشکلات قلبی، 87 درصدی دیابت، 46 درصدی حوادث و 58 درصدی افسردگی در ایران طی سال‌های 1990 تا 2010 خبر داد و تصریح کرد: درگذشته مشکل ما سوءتغذیه مردم بود درحالی‌که امروزه پرخوری و چاقی اصلی‌ترین معضل سلامت و عامل بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه 25 درصد کل مرگ‌های سال 94 مربوط به افراد زیر 50 سال بوده است، اظهار داشت: سیگار، فعالیت فیزیکی بسیار پایین، آلودگی هوا، عوامل شغلی و فقر آهن نیز از جمله مهم‌ترین ریز فاکتورهای بروز بیماری‌های غیر واگیر است.

وی افزود:‌ مصرف مواد مخدر در کشور امروزه معضل بسیار جدی است به‌طوری‌که می‌توان گفت نیمی از تریاک تولیدی دنیا در ایران مصرف می‌شود.

دکتر ملک‌زاده، ایران را دارای بالاترین میزان مرگ‌ومیر در حوادث جاده‌ای دانست و تصریح کرد: تغییر سبک زندگی یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر کاهش بروز بیماری‌های غیر واگیر و مرگ‌ومیر ناشی از آن‌هاست و علاوه بر آن‌هم افزایش آگاهی مردم و توجه به صنعت غذا و چگونگی سوبسیدها نقش مؤثری در کاهش این بیماری‌ها دارد.

به گزارش ایسنا، وی در پایان خاطرنشان کرد: برای کاهش بیماری‌های غیر واگیر غربالگری افراد در سن 35 سالگی و بررسی شرایط آن بسیار مهم است چراکه 30 درصد افراد به‌ظاهر سالم، بیمار هستند و از بیماری خود اطلاعی ندارند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا