میزان تاب آوری جامعه در برابر مسائل روزمره زندگی کاهش یافته است

دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی روز سه شنبه در سی و سومین کنگره سالیانه انجمن روانپزشکان ایران افزود: بسیار مهم است که حکومت و دولت بتوانند مردم را در زمینه حل مسائل و مشکلات خود توانمند بار بیاورند.

وی اظهار کرد: شکنندگی در نسل های جدید در این زمینه بسیار بیشتر است و این از مشکلاتی است که مانع می شود افراد جامعه بتوانند مسائل خود را که گاهی اوقات بسیار پیچیده هم نیست، حل کنند.
وزیر بهداشت افزود: اگر بخواهیم در نظام سلامت بار بیماری ها را کم کنیم باید سیاستمداران و برنامه ریزان به این حوزه توجه کافی داشته باشند.
وی توضیح داد: حوزه های اجتماعی که مربوط به زیست مردم هستند، بسیار متعدد و در سلامت مردم موثر هستند؛ از رضایت در زندگی زناشویی که به نوبه خود بر سلامت روان بسیار اثرگذار است تا سایر اموری که برای نشاط اجتماعی مهم هستند، باید مورد توجه مسوولان قرار گیرند.
هاشمی ادامه داد: توجه به فرهنگ، افزایش دانش و توانمند کردن مردم نسبت به موضوع حفظ سلامت در برابر مسائل اجتماعی بسیار حائز اهمیت است .
دکتر هاشمی با تاکید بر وظایف بخش های مختلف جامعه در این حوزه افزود: قرار بود سازمان صدا و سیما مانند یک دانشگاه در لحظه اول در خدمت همین هدف بسیار مقدس باشد؛ اگر در تریبون ها گفته می شود که همه چیز از فرهنگ شروع می شود اما کمترین نقش را برای آن قائل باشیم و نتوانیم به طور کامل و جامع این روند اشتباه را اصلاح کنیم، طبیعی است که در بسیاری از حوزه ها کارها درست پیش نمی رود.
هاشمی ادامه داد: انجمن های مختلف علمی، پزشکی، پزشکان، پرستاران و تمام حوزه های تخصصی به عنوان یک تیم مسوولیت بسیار سختی را در حوزه سلامت روان بر عهده دارند؛ به خصوص روانپزشکان که با معلول سوء رفتار دیگران مواجه هستند.
وی با اشاره به آمارهای اختلال روانی در کشور گفت: آمارها نشان می دهند در بین 25 تا 26 درصد جمعیت جامعه اختلال روانی وجود دارد و این آمار نسبت به سال های گذشته روبه افزایش است.
وی افزود: البته آمارهای کشور ما در قیاس با کشورهای دیگر نگران کننده نیست اما از آنجا که در کشور اسلامی و با باورهای دینی و متعهد به اخلاق زندگی می کنیم، این میزان نیز قابل قبول نیست.
وزیر بهداشت ادامه داد: اگر فردی که تصمیم گیرنده در جامعه است، دچار اختلالات باشد گاهی اوقات مشاهده می کنیم که تصمیماتش بسیار اثرگذار است.
وی افزود: یکی از مشکلات جدی امروز ما خودشیفتگی است که بر همه رده ها وجود دارد و اگر به مسوولان ختم شود بسیار مشکل ساز است.
وی ادامه داد: بخشی از بیماری های اعصاب و روان که اضطراب و افسردگی در راس آنها است، مربوط به عدم آرامش است؛ اکنون این آرامش به صورت نسبی برقرار است اما با توجه به اینکه در سال آخر دولت هستیم امیدوارم آرامش قبل از توفان نباشد.
وزیر بهداشت با بیان این که خودشیفتگی برخی مسوولان نیز برای مردم مشکل ساز است، افزود: به عنوان مثال فردی در حوزه اقتصاد حرفی می زند که هدفش از آن خود شیرینی است اما بعد متوجه می شویم که این حرف کل جامعه را مضطرب کرده است.
هامشی ادامه داد: یکی سردار قلم می شود و هر چه دلش می خواهد می نویسد، اهانت می کند و دروغ می گوید، یکی سردار عَلَم می شود و در نوحه خوانی از رییس جمهوری گرفته تا بقیه همه را زیر سوال می برد، یکی سردار حَرَم می شود و در تریبون نماز جمعه در همه حوزه ها اظهار نظر می کند و رای می دهد و یکی در حوزه غذا در مورد مواد غذایی تراریخته مردم را می ترساند و می گوید صهیونیست ها و آمریکایی ها آمده اند و می خواهند نسلتان را تغییر دهند.
وی گفت: هر روز مردم تحت تاثیر بخشی از این شایعات هستند که عمدتا به غرض آلوده است، و این مساله در روح و روان مردم تاثیرات بسیار منفی می گذارد.
وی ادامه داد: خبری از صدا و سیما پخش می کنند که 80 میلیون نفر آن را می بینند و توجهی به این مساله نمی شود که آن خبر می تواند چه معایبی برای سلامت روان مردم به دنبال داشته باشد.

 کمبود پوشش بیمه ای خدمات روانپزشکی
وزیر بهداشت همچنین با اشاره به ناچیز بودن پوشش خدمات بیمه ای روانپزشکی افزود: آنچه در مورد بیماری های اعصاب و روان مغفول مانده این است که بیماران این حوزه به رسمیت شناخته نمی شوند.
وی با طرح این سوال که آیا مظلوم تر از این بیماران هم بیماری هست، افزود: رابطه بین فقر و پایین بودن تحصیلات با بیماری های اعصاب و روان به خوبی مشخص است؛ بیماران روانی محروم ترین افراد جامعه هستند و در حوزه دریافت خدمات مظلوم ترین هستند.
هاشمی افزود: بیمه ها کمترین پوشش بیمه ای را برای این بیماران قائل است در حالی که این بیماران باید در راس خدمات بیمه ای باشند، یک بیمار روانی می تواند کل خانواده را دچار مشکل کند و در جامعه حادثه بیافریند با این حال بیمه ها از آنها حمایت نمی کنند.
وی ادامه داد: در بخش های دولتی و خصوصی تخت های بیمارستانی برای این بیماران بسیار کمتر از حد نیاز است این در حالی است که دولت در بخش های دیگر هزینه های ناشی از این عدم توجهات مانند تبعات ناشی از جرم های اجتماعی را پرداخت می کند؛ اینها هزینه هایی را بر دولت تحمیل می کنند که شاید نتوانیم آنها را تامین کنیم.
وزیر بهداشت، سلامت را محور توسعه دانست و گفت: این باور نزد همه سیاستمداران در دولت ها نیست اما در دولت یازدهم توجه نسبی به آن شده است.
هاشمی افزود: سلامت موضوعی بین رشته ای است و سلامت جوامع تامین نمی شود مگر اینکه همه بخش های جامعه در آن حضور داشته و مسوولیت پذیر باشند.
وی ادامه داد: وزارت بهداشت در بهترین شرایط تنها می تواند 20 درصد سلامت جامعه را تامین کند بنابراین برای رسیدن به موفقیت کامل باید وزارتخانه های کشاورزی، صنعت معدن تجارت، راه و شهرسازی و نفت نیز مشارکت داشته باشند.
وی با بیان این که در حوزه سلامت روان هم این موضوع صدق می کند افزود: همکاری بین رشته ای در این حوزه مغفول مانده و این در حالی است که زمانی ما در حل مسائل اجتماعی و تامین سلامت جامعه موفق می شویم که همه موارد مسائل زیستی و اجتماعی به صورت جامع توجه کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا