تاثیر مصرف پروتئین سویا در کودکی بر استحکام استخوان ها

مطالعه محققان دانشگاه آرکانزاس نشان می دهد تغذیه مملو از پروتئین جدا شده سویا در مراحل ابتدایی زندگی می تواند از پوکی استخوان حاد در دوران بزرگسالی پیشگیری کند و سبب افزایش کیفیت استخوان ها شود.

پروتئین جدا شده سویا، از دانه های سویا استخراج شده و به صورت تصفیه شده و سالم، خالص ترین شکل آن محسوب می شود و نیز فاقد چربی و کربوهیدرات ها و حاوی حدود 90٪ از پروتئین ها است.
جین ران چن محقق دانشگاه آرکانزاس در زمینه علوم پزشکی گفت: تغذیه مناسب در ابتدای زندگی می تواند توده استخوانی را تقویت کند؛ مصرف پروتئین سویا انواع فواید سلامتی دارد که شامل کاهش پوکی استخوان در دوران بزرگسالی است.
محققان به منظور تعیین اثر محافظتی رژیم غذایی حاوی پروتئین جدا شده سویا در مرحله ابتدایی زندگی و تاثیر آن روی وضعیت استخوان ها در دوران بزرگسالی، گروهی از موش های ماده بسیار جوان را بررسی کردند.
تعدادی از این موش های آزمایشگاهی پس از گذشت 24 الی 55 روز از زمان تولد، به مدت 30 روز با رژیم غذایی حاوی پروتئین سویا تغذیه شدند و سپس تا شش ماهگی از رژیم غذایی متعارف این جوندگان برای آنها استفاده شد.
محققان سپس به منظور بررسی میزان پوکی استخوان، تغییراتی را در این موش ها به عمل اوردند تا در آنها شرایط مشابه بعد از یائسگی را ایجاد کنند. دومین گروه موش ها در طول عمر با رژیم غذایی معمول جوندگان تغذیه شدند و این گروه نیز برای ایجاد شرایط پوکی استخوان مشابه دوران بعد از یائسگی، مهندسی شدند.
پس از مقایسه دو گروه، محققان دریافتند موش های ماده ای که در اوایل زندگی رژیم غذایی حاوی پروتئین جدا شده سویا داشتند، در بزرگسالی از استخوان های مستحکم تری برخوردار بودند.
پژوهشگران در عین حال یادآور شدند که با وجود اهمیت این مطالعه، اما تسری نتایج آن به صورت مستقیم روی انسان ها هنوز زود است و به تحقیقات بیشتر نیاز دارد.
تحقیقات قبلی، محافظت از بدن در دوران بزرگسالی را در برابر ابتلا به برخی بیماری ها از جمله سرطان سینه، از جمله فواید مصرف سویا در دوران کودکی برشمرده بودند. همچنین گفته می شود که مصرف سویا مانعی در برابر اضافه وزن است و موجب عملکرد بهتر ورزشکاران می شود. به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی هلث نیوز لاین،این تحقیق آنلاین در مجله FASEB منتشر شد.