وقتی ماهی‌ها الگوی ساخت پوششهای زرهی می‌شوند

به گزارش مهر، طراحان و مهندسان علوم نظامی در طراحی انواع مختلف پوشش های زرهی ویژه نظامیان با دو فاکتور مهم روبرو هستند: وزن کم و نفوذ ناپذیری.پوشش های ویژه نظامیان درعین حال که باید بسیار سبک و قابل انعطاف باشد، باید آنقدر مستحکم ساخته شود که مانع از ورود گلوله یا اصابت تکه های ریز و درشت خمپاره ها با بدن نظامیان شود.درحال حاضر از ماده کاربردی به نام Kevlar استفاده می شود اما دانشمندان امیدوارند تا با الهام گرفتن از طبیعت، سطح عملکرد این ماده را تا حد زیادی ارتقا بخشند.

به تازگی گروهی از محققان در دانشگاه MIT پوشش نظامی قابل انعطافی ساخته اند که مبنای اصلی طراحی آن الهام گرفتن از فلس ماهی ها بوده است. مهمترین ویژگی این پوشش بالا بودن سطح انعطاف با در نظر گرفتن سبکی قابل توجه پوشش های فلس مانند است.

ساختارهای زرهی الهام گرفته از لایه های فلس مانند در گذشته های دور، حتی در دوران روم باستان نیز مشاهده شده است. حتی چینی ها در قرون گذشته از این تکنیک برای ساخت زره سربازان خود استفاده می کردند.اکنون محققان دانشگاه MIT برای ارتقای این استراتژی به نسبت طلایی میان میزان انعطاف پوشش های فلس مانند و ضریب استحکام آنها دست یافته اند.

آنها اکنون می توانند با در نظر گرفتن این نسبت طلایی نه تنها پوشش زرفی فلس مانند سبکی طراحی کنند بلکه خیالشان از بالا بودن ضریب استحکام آن نیز آسوده باشد.محققان دانشگاه MIT امیدوارند تا با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی دقیق ترین فلس های زرهی را برای پوششهای مورد نظرشان تولید کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا