استحصال فلزات گرانبها از پسماند با دانش ایرانی

سالها سهم عظیمی از این فلزات گرانبها از ایران خارج و با قیمت گزاف بار دیگر وارد کشور می شد اما محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان کشور توانستند با اتکا به توان داخلی و بومی سازی این دانش، از خروج ارز و این فلزات گران قیمت جلوگیری کنند.

به همین منظور گفت و گویی با حسین مرادی، مبدع این روش، مدیر عامل شرکت صنایع بازیابی فلزات رنگی، کارآفرین برتر کشور در زمینه بازیابی فلزات رنگی و گرانقیمت انجام دادیم.

چه دلیلی باعث شد تا شما به عنوان یکی از کارآفرینان برتر کشور مطرح شوید؟

عمده فعالیت ما در این شرکت استحصال فلز از پسماند است. این کار در گذشته توسط چند کشور خارجی انجام می شد و ما در این زمینه کاملا وابسته به فناوری کشورهایی همچون آلمان، چین و بلژیک بودیم اما شکر خدا ما توانستیم با 30 سال تلاش بی وقفه این وابستگی را کاملا قطع کنیم و در این زمینه به خودکفایی برسیم. ورود به این مبحث و ایجاد بازار کار برای نیروی جوان باعث شد تا من به عنوان یکی از کارآفرینان برتر و موفق کشور  در این زمینه مطرح شوم.

 با انجام این کار چه میزان از خروج ارز جلوگیری شده است؟

ما با این کار از  خروج ارز و فلزات گران بها  مانند طلا، نقره، پلاتین، پالادیم، رادیوم و…به کشورهای بیگانه جلوگیری کرده ایم. خروج این فلزات از دلار هم ارزشمند تر است. در سال حدود 30 تن نقره و 1 تن طلا در کشور تولید می شود. در گذشته به دلیل نداشتن دانش این فناوری، این فلزات گران بها از کشور خارج می شد و در نهایت با تعلق اجرت بسیار بالا به ایران بر می‌گشت. ما با کسب این فناوری و بومی کردن این دانش سالانه از خروج این فلزات جلوگیری کرده ایم.

به نظر شما یک کارآفرین موفق می بایست چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

یک کارآفرین باید روحیه خستگی ناپذیری داشته باشد و به کاری که انجام می دهد اعتقاد و اعتماد کامل داشته باشد زیرا همواره زندگی بشر پر از فراز و نشیب های زیادی است. اگر قرار باشد او با کوچکترین حادثه و شکستی روحیه اش را از دست بدهد از ادامه کار باز خواهند ماند. یک کار آفرین باید همیشه به افق های بالا دست کار خود بیاندیشد. نگریستن از افق پایین دست، ترس و وحشت به بار می آورد و مانع از ادامه کار می شود.

رمز موفقیت خود را در چه چیز می دانید؟

من همیشه به کاری که انجام می دادم اعتقاد داشتم. در ضمن من اهل مشورت و رای زنی هستم. هیچ وقت با مشورت دیگران، ضرری متوجه انسان نمی شود. همچنین انسان نباید خود بین باشد. خود بینی انسان را تباه می کند. به نظر من انسان تنها با توکل به خدا و اتکا به نیروی ذاتی و بالقوه خود می تواند به موفقیت برسد.

هیچ وقت از ادامه این کار پشیمان نشدید؟

نه به هیچ وجه از انجام این کار پشیمان نشده ام.هیچ وقت هم گلایه‌ای نکرده‌ام تا مبادا فرزندانم از ادامه این کار پشیمان شوند.

توقع تان از دولت چیست؟ آیا اساسا بخش دولتی هم به اهمیت این موضوع در جامعه پی برده اند؟

ما تاکنون بدون حمایت دولت و با وقت و توان مالی و کارآمدی نیروهای انسانی خودمان این کار را انجام داده ایم. توقع ما از دولت ایجاد فضای خوب برای تحقق این امر است تا کارآفرینان و صاحبان سبک و ایده بدون داشتن هیچ دغدغه ای  بتوانند به کیفیت و کمیت، پویایی، استعداد و نیروهای کار خودشان فکر کنند. متاسفانه مشکلات و دغدغه های زیاد این بخش صنعت باعث شده است تا فرزندان صاحبان ایده سبک راه پدرانشان را ادامه ندهند در صورتی که صنعت در دراز مدت تکامل می یابد. مبدع شرکت های خارجی با قدمت 180تا 200 سال خود عمر نکرده اند بلکه فرزندان آنها راه او را ادامه داده‌اند تا امروز به این موفقیت دست یافته‌اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا