ماهی غیربومی تیلاپیا تهدید جدی برای ساختار اکولوژیکی و طبیعی است

 محمد عرفانی در گفت و گو با ایرنا افزود: این ماهی جزو 100 گونه آبزی مهاجم و مخرب طبیعت شناخته می شود که در ایران غیربومی است لذا ورود آن به منابع آبی، تالابها و دریاچه ها می تواند به تخریب محیط زیست و طبیعت آبی منجر شود.

وی گفت: این گونه آبزی هم اکنون در حالی در فروشگاههای عرضه ماهی به فروش می رسد که هیچگونه مجوزی از سوی سازمان محیط زیست در خصوص پرورش آن صادر نشده و نخواهد شد.
معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: ماهی تیلاپیا در برابر دما و شوری آب بسیار مقاوم است و قابلیت زندگی و تولید مثل در دریای خزر را هم دارد.

وی ادامه داد: این ماهی گونه ای مهاجم است و به دلیل رشد سریع، دامنه وسیع غذایی و تولیدمثل آسان می تواند به سرعت در منابع آبی گسترش یافته و سایر گونه های آبزی و بومی را دچار مخاطره جدی نماید.

عرفانی گفت: ورود این گونه آبزی مهاجم به ایران در حقیقت تجربه تلخ گیاه

'آزولا' در شمال کشور و ماهی 'آمور' در تالاب هامون را تکرار می کند.وی افزود: ماهی آمور سال 1364 توسط سازمان شیلات و جهاد کشاورزی وارد کشور و منجر به نابودی نیزارها در تالاب هامون و در نهایت تخریب اکوسیستم و اقلیم منطقه شد.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: ماهی غیربومی آمور به مرور طی دو سال با تکثیر زیاد و خوردن ریشه های نیزار موجب تخریب محیط زیست در منطقه هامون سیستان شد.
وی گفت: این در حالی بود که نیزارهای تالاب عملکردی مشابه پوشالهای کولر آبی را برای منطقه داشت و در برابر بادهای 120 روزه موجب خنکی شهر و ممانعت از گرمای زیاد هوا می شد.عرفانی افزود: این وضعیت موجب افزایش گرما، تبخیر شدید آب و نابودی صنعت حصیربافی در منطقه سیستان شد و این تجربه تلخ با ورود تیلاپیا به مناطق مختلف کشور تکرار خواهد شد.

معاون اداره کل محیط زیست خراسان رضوی با اظهار نگرانی نسبت به احتمال زیاد ورود گونه مهاجم تیلاپیا به منابع آبی این استان گفت: این ماهی نه تنها موجب وارد آمدن آسیب به گونه های بومی و تهدیدی جدی برای سیستم اکولوژیکی منطقه است بلکه به دلیل مقادیر بالای 'چربی امگا شش' در گوشتش نیز برای سلامت مردم مضر است.
وی افزود: هم اکنون در استان یزد به صورت پراکنده و منطقه ای پرورش این ماهی در حال انجام است اما به هیچوجه مجوزی از سوی اداره کل محیط زیست برای پرورش تیلاپیا در خراسان صادر نخواهد شد.

پیش از این مجامع بین المللی زیست محیطی نیز نسبت به تأثیر تخریبی ماهی تیلاپیا بر طبیعت هشدار داده اند.

این آبزی که دوره بلوغ جنسی و تکثیر بسیار کوتاهی دارد، سرعت افزایش جمعیتش بسیار بالا است بطوری که در هر دوره 2700 تخم می گذارد و تخم ریزی آن هر دو ماه یکبار تکرا می شود. تیلاپیا توانایی تحمل سخت ترین شرایط محیطی مانند اکسیژن بسیار پایین، طیف وسیع شوری و حرارت را داشته و همه چیزخوار است.ماهی تیلاپیا که زیستگاه اصلی اش شرق آفریقا است قدرت بالایی در انتقال به منابع آبی طبیعی، سدها و سازه های آبی داشته و با سرعتی زیاد می تواند تنوع زیستی آبی را با خطر جدی مواجه کند. تیلاپیا هم اکنون در فروشگاههای عرضه مرغ و ماهی مشهد به نرخ هر کیلوگرم 195 هزار ریال به فروش می رسد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا