مطالعه الگوی راه رفتن نخستین انسان های هوشمند

پژوهشگران دانشگاه ایالتی آپالاچیان Appalachian State University  در ایالات متحده آمریکا در حال بررسی صدها ردپای باستانی متعلق به انسان های باستانی و اجداد انسان های هوشمند در آفریقا هستند. این آثار ارزشمند برای نخستین بار در حدود ده سال پیش در نزدیکی  آتش فشان  اول دوینیو لنگای مشاهده شده و مورد توجه محققان قرار گرفت.

بررسی های انجام شده نشان می دهد این ردپاها به گروهی از انسان های باستانی از نوع انسان هوشمند تعلق دارد که در بین آن ها رد پای متعلق به مردان، زنان و کودکان دیده می شود. این رد پا ها روی لایه های مرطوب رسوبات رودخانه ای در این محل نقش بسته و سپس خشک شده و در دوره بعدی با لایه ای دیگر از گل پوشیده شده است.

آزمایش های تاریخ گذاری روی مواد معدنی موجود در این رد پاها نشان می دهد که این آثار متعلق به انسان هایی است که در بازه زمانی 19 هزار سال تا 10 هزار سال پیش زندگی می کردند. پژوهشگران برای تعیین قدمت این رد پا ها از روش تاریخ گذاری آرگون- ارگون 40Ar/39Ar  یا argon-argon dating technique  استفاده کرده اند.

در این پژوهش همچنین محققان اقدام به مستند سازی و تصویر برداری سه بعدی از ردپاهای فوق کرده و آن ها را با روش اسکن سه بعدی مورد آنالیز قرار دادند. در نهایت بر اساس اطلاعات جمع آوری شده، نقشه جامع این رد پا ها تهیه شد.  بر اساس این مطالعات مشخص شد که این رد پاها به بیست و چهار فرد متفاوت تعلق داشته که در روزگار پیش از تاریخ از این محل که توسط لایه های گل و رسوبات پوشیده شده بود، عبور کرده اند. این افراد در دو مسیر متفاوت حرکت کرده و به سمت مقاصدی متفاوت رفته اند.

بررسی دقیق این ردپا ها همچنین نشان می دهد که برخی از این افراد به حالت عادی قدم برداشته و برخی دیگر به آهستگی در حال دویدن بوده اند. در حال حاضر پژوهشگران در حال بررسی و مطالعه دقیق ابعاد و ترکیب این رد پا ها هستند.

بریانا پوبینر دیرین انسان شناس موزه ملی تاریخ طبیعی ایالات متحده آمریکا که در این مطالعات مشارکت دارد در رابطه با این یافته ها اعلام کرد: این ردپاها بسیار شگفت انگیز و ارزشمند هستند. برای پژوهشگران دوران پیش از تاریخ به ندرت فرصت مطالعه مستقیم مواردی این چنینی که یک لحظه از روزگار باستان را ثبت کرده است، پیش می آید.

منبع: archaeology