آغاز طرح پایش سلامت دانشجویان پزشکی تا یک ماه آینده

دکتر جلال نژادجواد در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این مطلب اظهار کرد: تمامی دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی سراسر کشور در قالب طرح CAQ پایش سلامت روان می‌شوند و در این طرح 160 سوال طراحی شده است که تمامی دانشجویان باید با مراجعه به سامانه پایش سلامت روان به سوالات طراحی شده پاسخ دهند.

وی در ادامه تصریح کرد: پایش سلامت روان در سال گذشته به صورت پرسشنامه‌ای برای ورودی‌های جدید انجام شد. اما در سال تحصیلی 95- 96 این پایش به صورت اینترنتی انجام می‌گیرد و دانشجویان تنها به این شیوه می‌توانند در این طرح شرکت کنند.

مدیرکل امور دانشجویی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه مرحله اول پایش سلامت روان دانشجویان ورودی‌های جدید سال گذشته به اتمام رسید، گفت: براساس اطلاعات به دست آمده در این پایش حدود دو درصد دانشجویان علوم پزشکی نیاز به مداخله فوری روانی دارند. در واقع این دانشجویان براساس برخی شاخص‌های تعیین‌شده دارای مشکل روانی هستند.

دکتر نژادجواد تاکید کرد: سال گذشته 23 هزار دانشجو در طرح پایش سلامت روان شرکت کردند که براساس اطلاعات به دست آمده حدود 16 درصد این دانشجویان نیاز به مداخله فوری روانی ندارند اما در چند آیتم تعیین‌شده مشکل دارند و باید حتما مورد مصاحبه روان‌شناسی قرار بگیرند. این دانشجویان مستعد ابتلا به  دچار اختلالات روان‌شناسی باشد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: براساس نتایج به دست آمده در طرح پایش سلامت روان سال گذشته، حدود 34 درصد از دانشجویان علوم پزشکی فقط در یک آیتم روانی اختلال دارند و 35 درصد دیگر دانشجویان در وضعیت نرمال قرار دارند.

مدیرکل امور دانشجویی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: طرح پایش سلامت روان در سال جدید برای تمامی دانشجویان در همه مقاطع انجام می‌گیرند و به دلیل اینکه این طرح به صورت اینترنتی انجام می‌گیرد و بسیاری از دانشگاه‌ها سیستم نرم‌افزاری قوی ندارند بنابراین انجام آن کمی به تاخیر مواجه شده است اما تلاش می‌کنیم طی یک ماه آینده اجرای آن عملیاتی شود.

دکتر نژادجواد از طراحی و ابلاغ بسته‌های خدمتی پیشگیری از اعتیاد و سوءمصرف مواد در دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد و گفت: این بسته برای اولین بار است که به این شیوه طراحی و در دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ می‌شود. در واقع پیشگیری از سوءمصرف مواد، خودکشی و افت تحصیلی از اهداف اصلی تدوین این بسته‌ها است.

مدیرکل امور دانشجویی وزارت بهداشت در پایان با تاکید بر اینکه چهار تا شش درصد دانشجویان علوم پزشکی اعتیاد به مواد مخدر دارند، اظهار داشت: سیگار، متادون، داروهای روان‌گردان، ریتالین و… از جمله موادی هستند که مصرف آنها در بین دانشجویان بخصوص در سنین 25 تا 29 سالگی شایع است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا