پیشگیری از پوکی استخوان با مصرف سویا در کودکی

مطالعات جدید انجام شده توسط پژوهشگران نشان می دهد ارائه سویا به طور منظم در برنامه غذائی کودکان می تواند علاوه بر کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان در دوران بزرگسالی، کیفیت و سلامت استخوان بندی آن ها را نیز افزایش دهد.

جین ران چن پژوهشگر دانشکده پزشکی دانشگاه آرکانزاس در این رابطه اعلام کرد: اختصاص دادن نحوه تغذیه مقتضی در دوران کودکی هر فرد ، نقش مهمی در بهبود شرایط استخوان های وی و بیشتر شدن تراکم استخوانی دارد. در این میان استفاده از سویا در دوران کودکی به طور خاص دارای تاثیر ویژه ای در سلامت و افزایش تراکم استخوان داشته و همچنین افراد مصرف کننده می توانند از سایر منافع این گیاه ارزشمند در بهبود سلامتشان استفاده کنند.

در این پژوهش، محققان به بررسی نوع تغذیه و تاثیر آن بر تراکم استخوانی گروهی از موش های ماده جوان پرداخته و یک گروه از آن ها به مدت 30 روز با رژیم غذائی سرشار از پروتئین سویا تغذیه شدند. این گروه در فاصله سنی 24 تا 55 روزگی عمر خود قرار داشتند. در ادامه این موش ها تا سن شش ماهگی با رژیم غذائی عادی تغذیه شدند. مطالعات انجام شده نشان می دهد که این موش ها پس از دوران یائسگی به نسبت سایر موش ها ، به میزان بسیار کمتری  دچار مشکل پوکی استخوان شده و تراکم استخوانی بالاتری داشته اند.

در خاتمه لازم به توضیح است که ترو پدرسون از دیگر پژوهشگران حاضر در مطالعات فوق ، در این رابطه اعلام کرد: طی سده های گذشته، پزشکان همواره بر لزوم وجود شیر و لبنیات در رژیم غذائی افراد سنین مختلف و به ویژه کودکان تاکید داشته و آن را عامل مهمی در زمینه رشد و سلامت استخوان دانسته اند. این مطالعات نشان می دهد استفاده از سویا در کنار شیر و لبنیات می تواند تاثیر بیشتری داشته باشد. در نظر داشته باشید که مصرف شیر و لبنیات دارای جایگاهی اساسی و مهم در تغذیه است.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست امده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی FASEB Journal منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.