بررسی مقایسه ای تاثیر ضد باکتری عسل و شیره خرما

بررسی های انجام شده پژوهشگران نشان می دهد که شیره خرما حاوی مواد فعال ضد باکتری بوده و نقش مهمی در پیشگیری از عوامل بیماری زای ناشی از باکتری های Staphylococcus aureus و Escherichia coli ایفا می کند .

در این مطالعات ، تاثیر ضد باکتری شیره خرما در محیط آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شد که شیره خرما قادر به مهار سریع رشد باکتری ها است . گفتنی است این ویژگی ضدعفونی کننده شیره خرما با ساختار عسل مورد مقایسه قرار گرفته و مشخص شد خواص ضد باکتری موجود در شیره خرما از عسل بیشتر است . لازم به توضیح است که پزشکان بر اساس ویژگی های ضد باکتری عسل از آن و به ویژه نوع خاص موسوم به manuka ، در پانسمان زخم ها و جهت ترمیم و بهبود زخم ها استفاده می کنند .

هاجر طالب از پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی که در دانشگاه متروپولیتن کاردیف Cardiff Metropolitan University پیگیری می شود ، طی مطالعات خود دریافت که شیره خرما دارای میزان قابل توجهی از ترکیبات فنولیک phenolic compounds است که به صورت طبیعی در میوه رسیده خرما مشاهده می شوند . پیش از این پزشکان و پژوهشگران به خاصیت ضد باکتریائی این ماده پی برده بودند .

گفتنی است این موضوع در شیره خرمای کامل وجود داشته  و در مواردی که در ترکیبات آن از شکر و مواد مصنوعی استفاده شده است ، این خاصیت ضد باکتریائی دیده نمی شود .  

نتایج این تحقیقات نشان می دهد که در زمان ترکیب عوامل بیماری زا از قبیل استافیلوکوک اورئوس ، Staphylococcus aureus  ، اشریشیا کولی ، Escherichia coli ؛  انتروکوک  Enterococcus spp و سودوموناس آئروژینوزا Pseudomonas aeruginosa با شیره خرما ، رشد و تکثیر این عوامل متوقف شده و این باکتری ها از بین می روند .

پژوهشگران این تیم تحقیقاتی با مقایسه میزان تاثیر گذاری ضد باکتریائی عسل و شیره خرما ، دریافتند که هر دو ماده به یک اندازه در نابودی این باکتری ها قدرت دارند ولی در این میان شیره خرما سریع تر عمل می کند . بر اساس این مطالعات مشخص شد که مجموع باکتری های فوق  در تماس با شیره خرما ، طی 6 ساعت از بین می روند ولی در حالت مشابه و با استفاده از عسل ، مدت زمان بیشتری مورد نیاز است .

گفتنی است سرپرستی این مطالعات بر عهده دکتر آرا کانکانیان Ara Kanekanian از دانشگاه متروپولیتن کاردیف Cardiff Metropolitan University قرار دارد . وی در این رابطه اعلام کرد : " مطالعات ما نشان می دهد مصرف شیره خرما به دلیل خاصیت ضد باکتریائی آن برای سلامتی بسیار مفید بوده و مثل عسل و در برخی موارد بهتر از آن است . "

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از آن در کنفرانس سالانه انجمن میکروبیولوژی عمومی در بیرمنگام ، Society for General Microbiology’s Annual Conference in Birmingham ارائه شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا