پرتاب سه ماهواره مخابراتی و یک ماهواره نظامی روسیه

روکوت بر اساس راکت بالستیکی «ارـ اس ـ 18» ساخته شده و توسط مرکز دولتی خورنیچف توسعه یافته است. روکوت اولین بار در ماه مه سال 2000 میلادی از پایگاه فضایی پلستسک به فضا پرتاب گردید. روکوت، راکتی دو مرحله‌ای است که کلاهک آن با کمک بلوک شتاب‌ دهنده بریز-کی ام به حرکت درمی‌آید.

به گفته یکی از مقامات سازمان فضایی روسیه روکوت تا زمانی در نیروهای فضایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که این نیروها به مجموعه سبک آنگارا مجهز شوند. راکت فضایی روکوت، راکت حامل نوع سبک است. وزن آن در زمان پرتاب 107.5 تن و وزن بار مفیدی که به مدار 200 کیلومتری منتقل می‌کند، 1.9 تن است.

ماهواره‌های Gonets-M که به وسیله این راکت به فضا پرتاب شده‌اند، به عنوان بخشی از ماهواره‌های مخابراتی مدار پایین روسیه طراحی شده‌اند و هدف از پرتاب آنها ارائه خدمات ارتباطی برای مناطق دورافتاده روسیه عنوان شده است. اين ماهواره‌ها منظومه ماهواره‌اي Gonets-D1M را تشكيل مي‌دهند كه هدف آنها پاسخگویی به نیازهای ارتباطات جهانی برای انتقال داده‌ها و سوابق پزشكي و به صورت از راه دور است.

در انواع مختلف شناخته‌شده تجاري، این سری از ماهواره‌ قابليت ذخيره و ارسال مجدد، در 2 الي 3 كانال و در باند فركانسي 400 الي 2004 مگاهرتز و توان خروجي ترانسميتر 10 وات وجود دارد، نرخ ارتباطي در دسترس اين ماهواره‌ها شامل 2.4 و 9.6 و 64 كيلوبيت‌برثانيه و قابليت ذخيره‌سازي آنبرد 8 مگابايت‌داده است.

ماهواره 250 كيلوگرمي Gonets درمدار 1350 كيلومتري و زاويه مداري 82.5 درجه، به مشابه ماهواره‌هاي Strela-3 مستقر مي‌شود. در نهايت منظومه 36 ماهواره‌اي از اين‌ ماهواره‌ها در 6 مدار مجزا توزيع شده‌اند كه يك زیر ساخت ارتباطاتي با متوسط ​​زمان انتظار کمتر از 20 دقیقه و احتمال دسترسي بیش از 80٪ را تضمین می‌کند.

پس از پرتاب 2 ماهواره آزمايشي، مجموعه 12 ماهواره عملياتي تحت عنوان منظومه Gonets-D1 بين سال‌هاي 1996 و 1998 ميلادي به فضا پرتاب شدند كه در دو طرح مداري، هر كدام متشكل از 6 ماهواره مستقر شده بودند. هر ماهواره به يك كانال همزمان سيگنال زمين به مدار و فضا به زمين مجهز بود. همچنين امكان ذخيره‌سازي 12 مگابيت داده و نرخ انتقال 2.4 كيلوبيت بر ثانيه فراهم شده بود. سيستم پايدارسازي مداري، از نوع بوم گراديان جاذبه و سيستم تامين نيرو از طريق صفحه‌هاي خورشيدي و باطري‌هاي نيكل-هيدروژن به ميزان 40 وات بود. عمر مداري هر ماهواره 5 سال بود.

بر اساس گزاش‌های قبلی، روسیه پس از سال 2016 از راکت روکوت استفاده نخواهد کرد. همچنین قابل ذکر است که تا کنون 22 بار این راکت در ماموریت‌های فضایی شرکت کرده است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا