حمایت مالی دوشرکت تولید نوشابه از تحقیقات برای کاهش چاقی!

پژوهشی جدید نشان داده که اقدامات این شرکت‌ها بر نتایج تحقیقات و همچنین بهبود مراقبت‌های بهداشتی آمریکا تاثیر منفی داشته است.صنعت نوشیدنی‌های گازدار تأثیر عمده‌ای بر سلامت مصرف‌کنندگان آن داشته و از حدود 100 سازمان بهداشت مانند انجمن دیابت آمریکا برای نجات کودکان به عنوان بخشی از کمپین‌های مسؤولیت اجتماعی شرکت، حمایت مالی می‌کند.

دانشمندان حوزه بهداشت و سلامت، سازمان‌های بهداشت را تحت فشار قرار داده‌اند تا دیگر پولی از این فعالیت‌های لابی‌گرانه نپذیرند. پژوهش جدید نشان داده که تاثیر این اعمال به ظاهر خیریه می‌تواند شامل قدرت تحت فشار گذاشتن این سازمان‌ها در زمانی که پای کاهش مصرف قند ناسالم به میان بیاید، باشد.

از سال 2011 تا 2015، شرکت‌های «کوکاکولا» و «پپسی» در سازمان‌های بهداشت زیادی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و محققان در سپتامبر امسال دریافتند که لابی‌کننده‌های قند همچنین در دهه 1960 در تحقیقات بر روی نقش قند بر بیماری‌های قلبی سرمایه‌گذاری کرده بودند. به گفته محققان، این شرایط مشابه زمانی است که یک شرکت تولید تنباکو، خطرات مصرف سیگار را به حداقل رسانده بود.

به گفته آن‌ها، مکانیزم این شرکت‌ها به این شکل است که ابتدا فعالیت‌های علمی بی‌طرف رد شده و سپس جایگزین‌های سالم برای جبران زندگی به شدت ناسالم ارائه می‌شود.

در دو سال اخیر، انجمن نوشیدنی‌های آمریکا میلیون‌ها دلار در مبارزه با قوانین اعمال مالیات و برچسب بر روی نوشیدنی‌های شیرین خرج کرده است. تنها در سال 2015، شرکت کوکا کولا با اتهام سرمایه‌گذاری در پژوهشی گمراه‌کننده روبرو شد که نشان می‌داد ورزش بیش از رژیم‌های غذایی در کاهش وزن موثر است. این تحقیق با بودجه کوکاکولا در حال انجام بود.

طبق گزارش‌ها، کاهش مصرف نوشیدنی‌های گازدار بطور چشمگیری باعث کاهش نرخ چاقی در آمریکا می‌شود.به گزارش ایسنا و به نقل از سای‌تک، این پژوهش در مجله Preventive Medicine منتشر شده است.