ترکیب الکل، ‌شکر و نانولوله کربنی برای ذخیره انرژی

منابع انرژی تجدیدپذیر از گزینه‌های ایده‌آل برای جایگزین سوخت فسیلی هستند. اما زمانی که شب فرا می‌رسد یا باد وجود ندارد، باید از پیش، انرژی لازم ذخیره‌سازی شده باشد. باتری‌ها بهترین ابزار برای ذخیره‌سازی انرژی هستند.
اخیراً محققان مقاله‌ای در نشریه Physical Chemistry C منتشر شده است که در آن پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در این حوزه گزارش شده‌است. نویسندگان این مقاله اعلام کرده‌اند که می‌توان از الکل، شکر و نانولوله کربنی برای ذخیره‌سازی انرژی استفاده کرد. الکل یکی از اشکال پسماندهای رایج در صنعت مواد غذایی است.
هر ساله میزان انرژی‌های تجدیدپذیر تولید شده افزایش قابل توجهی می‌یابد. سازمان اطلاعات انرژی آمریکا (EIA)  انتظار دارد که نرخ این افزایش همچنان رو به رشد باشد. برای حفظ این توسعه پایدار، باید از باتری‌های با عملکرد بالا به‌منظور ذخیره انرژی استفاده کرد. در طول 5 سال گذشته رشد قابل توجهی نیز در این بخش ضورت گرفته‌است. در این فناوری‌ها از مزایای انرژی مکانیکی و شیمیایی استفاده می‌شود. گرما نیز از گزینه‌های دیگر است. برخی از دانشمندان به دنبال استفاده از الکل‌های شکر به‌عنوان ماده‌ای برای ذخیره انرژی به‌صورت گرما هستند هر چند که این مسیر با محدودیت‌هایی روبرو است.
هوایچن ژانگ و همکارانش به بررسی این موضوع پرداختند تا دریابند که چگونه می‌توان از ترکیب نانولوله‌کربنی و الکل‌های شکر برای ذخیره انرژی استفاده کرد. این گروه نشان دادند که می‌توان از این راهبرد برای این کار استفاده کرد.
به گزارش ستاد توسعه فناوری نانو،پژوهشگران این پروژه به تحلیل اتفاقات روی داده، زمانی که نانولوله‌کربنی با ابعاد مختلف با الکل‌های شکر ترکیب می‌شود، پرداختند. اریتریتول و زایلیتول از ترکیبات طبیعی در صنعت مواد غذایی هستند. نتایج یافته‌های آن‌ها نشان داد که با کاهشقطر نانولوله‌های کربنی، میزان انتقال حرارت در این ترکیبات افزایش می‌یابد. آن‌ها دریافتند رسیدن به دانسیته ترکیب بالا می‌تواند موجب بهبود انتقال حرارت شود. این نتایج می‌تواند دیدگاه محققان را برای طراحی سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی مبتنی بر الکل شکر، بهبود دهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا