بررسی تکامل ژنتیکی پوست ، مو و رنگ چشم مردم اروپا

مطالعات ژنتیکی جدید انجام شده توسط تیمی از پژوهشگران بین المللی ، منجر به کشف دست کم سه جمعیت جدید از گونه های انسان شکارچی ،  جمع آوری کننده  غذا و کشاورز در اروپا شده است . بررسی ها نشان می دهد که این این جمعیت های انسانی ، اجداد باستانی مردم امروزی اروپا محسوب می شوند .

در گزارشی که توسط این تیم پژوهشی در جلسه سالانه  انجمن انسان شناسی جسمانی آمریکا ارائه شد ، یان متیسون Iain Mathieson  از دانشگاه هاروارد Harvard University  که سرپرستی این تیم تحقیقاتی را بر عهده دارد و یک متخصص ژنتیک جمعیتی محسوب می شود ، اعلام کرد : " پنج ژن مرتبط با این موضوع ، نقشی مهم در تغییر رژیم غذائی و رنگدانه های پوستی داشته و با انتخاب طبیعی انسان های قوی تر ، به سرعت در سراسر اروپا گسترده شدند . این رویداد در حدود 8 هزار سال پیش انجام شده است . "

بر اساس مطالعات انجام شده توسط این تیم تحقیقاتی ، انسان های کشاورز و همچنین گروه های انسانی جمع آوری کننده غذا و شکارچی ، در این دوره زمانی قادر به مصرف شیر و شکر نبوده و سیستم گوارش آن ها توانائی هضم این مواد را نداشته و مدارک و شواهد موجود نشان می دهد که انسان تنها از حدود 4 هزار و 300 سال پیش ، قادر به استفاده از این محصولات شده است . این تیم تحقیقاتی همچنین موفق به شناسائی سه ژن دیگر در اجداد انسان های امروزی اروپا شده اند که مسئول سفید شدن رنگ پوست مردم این سرزمین است .

اطلاعات جمع آوری شده توسط پژوهشگران نشان دهنده این موضوع است که در حدود 8 هزار و 500 سال پیش انسان های شکارچی – جمع آوری کننده غذا در اسپانیا ، لوکزامبورگ و مجارستان دارای پوستی تیره تر بودند ، البته اطلاعات به دست آمده از همین دوران در محوطه باستانی موتالا Motala archaeological site در جنوب کشور سوئد که به 7 هزار و 700 سال پیش تعلق دارد ، حاکی از وجود هر دو نوع ژن تعیین کننده رنگ پوست بوده و ژن مسئول پوست روشن در بین بقایای انسان های این منطقه کشف شده است . سومین ژن کشف شده توسط انسان شناسان ، ژن عامل ایجاد رنگ آبی در چشم است که پژوهشگران اعتقاد دارند این ژن می تواند موجب پدیدار شدن پوست سفید و موهای روشن نیز باشد .

از سوی دیگر ، داده های باستان شناسی حاکی از این موضوع است که نخستین گروه های انسانی کشاورز اروپا ؛ با خود ژن عامل سفیدی رنگ پوست را حمل می کردند و این ژن با گروه های انسان شکارچی و جمع آوری کننده غذا که در مناطق مرکزی و جنوبی اروپا ساکن بودند ترکیب شده است .

در خاتمه لازم به توضیح است که پژوهشگران در مطالعات ژنتیکی انجام شده ، دریافتند که ژن مسئول بلند شدن قد اروپائیان در حدود 8 هزار سال پیش در مناطق شمالی و مرکزی اروپا ظاهر شده و نقش مهمی در افزایش قد ساکنان ایتالیا و اسپانیای امروزی داشته است .