برآورد میزان فرسایش خاک در رودخانه کرج با فناوری هسته‌ای

دکتر ابراهیم مقیسه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به کاربردهای فناوری هسته‌یی، افزود: یکی از کاربردهای فناوری هسته‌یی، برآورد میزان فرسایش خاک و میزان رسوبات است که در این زمینه پروژه تحقیقاتی را تعریف کردیم.

وی در این باره توضیح داد: در مناطق گوناگون ایزوتوپ‌های مختلفی وجود دارد که از جمله آن ایزوتوپ‌های سزیم- 137 و سرب 210 است که به صورت ریزشی بر سطح خاک وارد می‌شوند.

مقایسه به منشا وارد شدن این دو ایزوتوپ بر سطح خاک اشاره و اظهار کرد: سزیم- 137 ناشی از انفجارات هسته‌یی در فضا است که بر اثر ریزش باران این ایزوتوپ وارد خاک می‌شود و سرب 210 نیز وابسته به شرایط زمین شناسی است که در سطح فضا پخش می‌شود و با وارد شدن در آب‌های زمینی بر روی سطوح خاک می‌نشیند.

وی افزود: در این مطالعه، مناطقی از خاک که فرسایش نیافته‌اند به عنوان سطح مرجع انتخاب خواهند شد و در مقابل مناطقی که دچار فرسایش شده‌اند، مورد مطالعه قرار می‌گیرند و میزان سزیم- 137 و سرب 210 در منطقه مرجع و منطقه مورد مطالعه اندازه گیری خواهد شد.

رئیس پژوهشکده کشاورزی هسته‌یی خاطر نشان کرد: بر اساس روش مدل سازی و روابط ریاضی موجود بین سزیم- 137 و فرسایش، مقدار فرسایش محاسبه می شود که چه میزان خاک نسبت به سطح مرجع، فرسایش یافته است.

مقیسه با تاکید بر اینکه این تحقیقات در سطح آبخیز رودخانه کرج انجام خواهد شد، اظهار داشت: این مطالعات از سال جاری تا سال 1397 اجرایی و نتایج آن به مسئولان حوزه منابع خاک ارائه خواهد شد.

رییس پژوهشکده کشاورزی هسته‌یی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اهمیت این مطالعات اظهار داشت: تشکیل یک سانتی‌متر عمق خاک حدود 300 سال زمان نیاز دارد ولی متاسفانه در کشور ما سوء مدیریت و بهره‌برداری‌های نامناسب موجب شده است که چند سانتی‌متر خاک در مدت چند دقیقه از بین برود.

وی با تاکید بر نقش خاک در تامین زنجیره غذایی یادآور شد: بر اساس تحقیقات انجام شده در آبیاری‌های تحت فشار با وجود هزینه‌های سنگین و استهلاک شدید ممکن است حدود 20 تا 30 درصد افزایش بهره‌وری در مورد آب داشته باشیم و این در حالی است که با حفظ منابع خاک صددرصد افزایش بهره‌وری منابع آب خواهیم داشت.

مقیسه خاطرنشان کرد: از سوی سازمان فائو سال 2015 به عنوان سال جهانی خاک نامگذاری شده است که با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر حفظ محیط زیست، در سال 2015 و سال 94 باید بتوانیم حرکت‌های مهمی در جهت حفظ منابع طبیعی داشته باشیم.

مقیسه با تاکید بر این که 97 درصد غذای کشور از طریق خاک تامین می‌شود، یادآور شد: بر اساس ارزیابی‌ها و تحقیقات انجام شده، کشور قادر به تغذیه جمعیت 120 میلیون نفری است و این در حالیست که ایران رتبه اول فرسایش خاک در منطقه و حتی آسیا را دارد و میزان فرسایش آبی و بادی سالانه خاک در ایران از 6 تا 33 تن در هر هکتار است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا