آیا هنرمندان یونانی ارتش سفالین چین را ساخته اند؟

تیمی از پژوهشگران و باستان شناسان بین المللی در حال مطالعه و بازنگری جامع مقبره نخستین امپراتور چین، چین شی خوانگ دی هستند که مقبره وی به دلیل وجود ارتش بزرگ سفالین متشکل از 8 هزار سرباز، افسر سواره و پیاده و ارابه ران که در ابعاد مشابه ابعاد واقعی انسان ساخته شده اند، دارای شهرتی جهانی است.

پژوهشگران  بر اساس مطالعات جدید خود این احتمال را می دهند که ارتش سفالین بر اساس تاثیر پذیری از هنر یونان باستان ساخته شده باشد. این موضوع با توجه به بررسی های ژنتیکی انجام شده که نشان دهنده میتوکندری دی ان ای ساکنان اروپا در محوطه های باستانی شمال غرب چین است، تقویت شده و به واقعیت نزدیک تر می شود.

لی ژیوژن باستان شناس ارشد و سرپرست این تیم مطالعات در رابطه با مطالعات جدید انجام شده در این مقبره می گوید: ساخت این حجم وسیع از مجسمه های بزرگ در دوران امپراتور چین شی خوانگ دی یعنی سده سوم پیش از میلاد بسیار شگفت انگیز است . مجسمه های ساخته شده در کشور چین پیش از این دوران همگی در ابعاد کوچک بوده و نهایتا هشت اینچ (حدود بیست سانتیمتر) ارتفاع دارند. به باور پژوهشگران، این حجم غیر قابل تصور از تغییرات ایجاد شده در سنت و تکنیک های مجسمه سازی چین که در زمانی کوتاه رخ داده است احتمالا دارای منشا خارجی بوده و ناشی از تاثیر یک فرهنگ بیگانه است.

ارتش سفالین یا جنگجویان و اسب های سفالین مجموعه ای از مجسمه هایی است که نشان دهنده ارتش بزرگ یکی از پادشاهان چین باستان به نام چین شی خوانگ دی است.  این امپراطور مشهور دنیای باستان  همان کسی است که دیوار چین را نیز به فرمان وی ساخته اند. در حقیقت چین شی خوانگ دی در طول حیات خود اقدامات بسیار مفیدی برای چین انجام داد و از همین رو برخی وی را نخستین امپراطور واقعی چین می دانند. وی دستور داد که ارتشی از جنس سفال دارای هزاران سرباز و اسب با تجهیزات کامل در اندازه طبیعی تهیه کنند و این ارتش را در مقبره خود قرار داد . سال مرگ چین شی خوانگ دی سال 209 یا 210 قبل از میلاد ذکر شده و  احتمالا وی اعتقاد داشت که این ارتش سفالین در دنیای پس از مرگ ، زنده شده و وی خواهد توانست از آن استفاده کند . البته این موضوع پدیده  جدیدی در کشورهای باستانی نیست و نمونه های مشابه بسیاری در سایر تمدن های باستانی مانند مصر دیده شده است .

تنوع سربازان و لباس و اسلحه این ارتش سفالین بزرگ  بسیار زیاد است و در واقع هر یک از آن ها بسته به وظیفه و پست سازمانی خود دارای لباس و آرایش خاص خود است . جالب است بدانید که این مجموعه دارای بیش از هفت هزار سرباز و520 اسب و  130 ارابه و 150 افسر و شوالیه و  ژنرال های چین باستان  است.

لی ژیوژن در ادامه توضیحات خود در این زمینه اعلام کرد: ما  بر اساس مطالعات جدید خود این احتمال را می دهیم که ارتش سفالین بر اساس تاثیر پذیری از هنر یونان باستان ساخته شده باشد. این موضوع با توجه به بررسی های ژنتیکی انجام شده که نشان دهنده میتوکندری دی ان ای ساکنان اروپا در محوطه های باستانی شمال غرب چین است، تقویت شده و به واقعیت نزدیک تر می شود.

لوکاس نیکل از دیگر پژوهشگران این تیم تحقیقاتی و استاد دانشگاه وین در اتریش نیز در رابطه با صحت نظریه فوق اعلام کرد: من احتمال می دهم که یک هنرمند مجسمه ساز یونانی در آن روزگار به چین آمده و سرپرستی ساخت این مجسمه ها را بر عهده گرفته است. احتمالا وظیفه آموزش به هنرمندان و مجسمه سازان چینی نیز به وی واگذار شده بود.

منبع: archaeology

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا