مطالعه دلیل بازگشت غدد سرطانی پس از ایمن درمانی

ایمن درمانی یا Immunotherapy به  معالجه یا جلوگیری از بیماری بوسیله پادگن یا آنتی ژن گفته می شود که یکی از روش های درمانی مورد استفاده در مواجهه با سلول های سرطانی محسوب می شود. به تازگی تیمی از پژوهشگران مرکز پژوهش های داروئی مولکولی ماکس دلبروک با همراهی محققان موسسه بهداشت برلین و دانشکده پزشکی این شهر اقدام به انجام مطالعات گسترده ای در زمینه سرطان و روش ایمن درمانی کرده اند. این مطالعات می تواند به پزشکان در زمینه انتخاب روش درمانی مناسب جهت درمان بیماران سرطانی کمک کند.

سلول های سرطانی زمانی قادر به بازگشت پس از درمان هستند که یک مولکول در سطح سلول های آلوده به نام epitope وجود ندارد.

به گفته پژوهشگران، سلول های تی یا T-cell یکی از اجزای مهم در روش ایمن درمانی محسوب می شوند که ژن درمانی مبتنی بر این سلول ها منجر به خروج آن ها از خون و ایجاد تغییراتی در آزمایشگاه می شود که در نهایت سلول های تی را قادر به حمله به سلول های سرطانی می کند.

آنا تکستور  از اعضای این تیم تحقیقاتی در رابطه با این مساله اعلام کرد: در برخی مواقع ، سلول های تی قادر به شناسائی سلول های سرطانی نبوده و این موضوع سبب می شود غدد سرطانی بدون مشکل در بدن رشد کنند. هدف ما از این مطالعات؛ بررسی این موضوع است که چگونه می توان این خطا را کاهش داده و نتیجه بهتری از درمان سرطان گرفت.

پژوهشگران به منظور بررسی دقیق تر این موضوع ، دو گونه مختلف سلول های تی را مورد مطالعه قرار داده و دریافتند که یکی از این انواع سلول ها می تواند توده های سرطانی را در موش های آزمایشگاهی به طور کامل منهدم کرده و از بین ببرد اما نوع دیگری از این سلول ها، به گونه ای عمل می کنند که پس از پایان درمان، توده های سرطانی قادر به بازگشت هستند.

در ادامه پژوهشگران با بررسی دقیق تر فرایند فوق دریافتند که سلول های سرطانی زمانی قادر به بازگشت پس از درمان هستند که یک مولکول در سطح سلول های آلوده به نام epitope وجود ندارد.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره ژورنال تخصصی پزشکی تجربی Journal of Experimental Medicine منتشر شده و در اختیار پزوهشگران قرار دارد.

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا