کشف خواص درمانی شیره خرما

تحقیق جدیدی که به تازگی در کنفرانس سالانه میکروبیولوژی بیرمنگهام ارائه شده نشان داده است که شیره خرما قادر است رشد باکتری ها را زود تر از عسل مانوکا متوقف کند.  لازم به ذکر است که این عسل سابقا به خاصیت ضد باکتری اش معروف شده و به طور فزاینده ای در ساخت مرهم هایی برای درمان زخم ها استفاده می شود بکار برده شده است.

هاجر طالب،  دانشجوی دانشگاهشهری کاردیف (Cardiff Metropolitan) و محقق اصلی فعال در این تحقیق،  مشخص کرده که شیره خرما شماری از ترکیبات زیستی را در خود دارد که به صورت طبیعی در خرمای رسیده شکل می گیرد. خاصیت ضدباکتری این ترکیبات در گذشته به اثبات رسیده است. اما شهد مصنوعی که از شکری ساخته شده که به طور طبیعی در شیره خرما وجود دارد این ترکیبات ضد باکتریایی را ندارد به اندازه شهد طبیعی در متوقف کردن رشد باکتری ها موثر نیست.

نتایج این تحقیق نشان داده که شیره خرما که به طور سنتی در بصره،  واقع در جنوب عراق،  تولید می شود در مقایسه با عسل مانوکا خاصیت ضد باکتری بالاتری را در خود دارد.  این نتایج نشان داده که زمانی که این شیره با شماری از بیماری های باکتریایی ترکیب می شود،  رشد آنها را متوقف می کند. شیره خرما به اندازه مقادیر یکسانی از عسل مانوکا موثر بود اما سریع تر از این عسل در درمان بیماری های باکتریایی عمل می کرد.

شیره خرما به خاطر خاصیت های مفیدی که برای سلامتی دارد در تعداد زیادی از کشور ها استفاده می شود. به هرحال این تحقیق بخشی از تحقیقات جامعی است که برای اولین باز مکانیزم هایی که باعث بوجود آمدن این خاصیت های مفید می شود را مورد بررسی و شناسایی قرار داده است.

دکتر آرا کنکانیان (Ara Kanekanian) از دانشگاه Metropolitan و راهبر این تحقیق در این باره بیان کرد: «اگر چه این تحقیق هنوز در مرحله آزمایش است اما نشان می دهد که شیره خرما همانند عسل مانوکا بخاطر خاصیت ضد باکتری اش برای سلامتی سودمند است و البته در برخی موارد بهتر از آن عمل می کند. در این مرحله ترکیبات زیستی این شهد به طور اساسی نمایش داده شده است. به هرحال تا زمانی که تحقیقات بعدی به سر انجام نرسیده ما به مردم توصیه می کنیم  تا از این شیره برای درمان زخم ها استفاده نکنند.»