کلید توقف که سرطان سینه بدخیم

محققان استرالیایی در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که سرطان های سینه از نوعی خاص به نام triple-native ، که از انواع تهاجمی این سرطان هستند، در حقیقت از دو نوع بیماری متفاوت تشکیل شده است که احتمالا از انواع متفاوتی ازسلول ها نشات می گیرند. این یافته ها به توضیح این که چرا چشم اندازهای بقا برای زنان مبتلا به سرطان متفاوت است کمک می کند. 

گروه تحقیقاتی این مطالعه در سیدنی ژنی پیدا کردند که باعث ایجاد نوع بدخیم این سرطان می شود.این تیم امیدوار است که بتواند با پیدا کردن راهی برای خاموش کردن این ژن پروسه بیماری را متوقف کند. به نظر می رسد خواستگاه نوع تهاجمی از سرطان سینه که با نام triple-negative شناخته می‌ شود، سلول های میله ای خاص هستند ،درحالی که نوع خوش خیم این سرطان حاصل فعالیت‌ های مربوط به سلول های ویژه دیگری است.

سلول های میله ای بسیاری از ویژگی های سرطآنها را دارا هستند. آنها  نرم و قابل انعطاف اند و می توانند تکثیر شده و به سایر بافت ها راه یابند (یکی از خصایص مرگ بار سرطآنها نیز همین مورد است). مطالعات پیشین نشان داده اند که سلول های میله ای سینه برای رشد و نمو آن در دوران بلوغ و بارداری لازم هستند اما هنوز چگونگی تغییر آنها از سلول های میله ای به سلول های  متخصص و ویژه سرطان خوش خیم مشخص نشده است.

این مطالعات جدید نشان داده است  که ژنی به نام ID4 مشخص می کند که آیا یک سلول میله ای به همان شکل باقی بماند یا تبدیل به یک سلول specialist (سلول های  متخصص و ویژه سرطان خوش خیم) شود. بر اساس این اسناد زمانی که سطوح بالاتر ژن ID4 در یک سلول میله ای، اصطلاحا "خاموش شود"، ژن های دیگری که موجب تبدیل سلول میله ای به سلول specialist می شود اصطلاحا "روشن می شود".

دکتر آلکس سواربیک (Alex Swarbrick) و  دکتر سایمون یوناکار (Simon Junankar ) از موسسه تحقیقات پزشکی گاروان (Garvan) واقع در شهر سیدنی، در مطالعه ای گسترده و میان رشته ای غدد سینه موش ها، نتایج به دست آمده را بانمونه های سرطان سینه در انسان ها مقایسه کردند. یافته اصلی آنها این بود که ژن ID4 نوع بدخیم سرطان سینه را کنترل می کند.

دکتر آلکس سواربیک، به عنوان راهبر این پروژه، در این باره گفت: «ما متوجه شدیم که ID4 در سطوح بالاتر از حداقل نیمی از سرطان های بدخیم سینه تولید می شود وهمچنین این سرطان ها قابلیت پیش بینی پذیری بسیار کمی دارند. همچنین ما نشان دادیم که با مسدود کردن ژن ID4 در مدل های آزمایشی سرطان سینه بدخیم ، تقسیم شدن سلول های سرطانی متوقف می شود."

قدم بعدی دکتر سواربیک و تیم تحقیقاتی او مطالعه بیوشیمیایی ژن ID4 به منظور دستیابی به بهترین راه جهت مسدود کردن این ژن در سلول های انسان است.

منبع

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا