لنف ادم و مشکلات بیماران تحت درمان سرطان سینه

به گزارش انجمن علمی فیزیوتراپی ایران، دکتر سپیده نفیسی اظهار کرد: سرطان سینه یکی از شایعترین سرطان ها در زنان است که میزان ابتلا به آن در ایران از سال 1375 تاکنون 10 درصد رشد داشته است.
وی افزود: از آنجا که سن ابتلا به سرطان در کشور ما به طور متوسط پنج تا 10 سال کمتر از سایر کشورها است، افراد در سنین پایین تری دچار عوارض متعدد این بیماری می­شوند.
لنف ادم، تورم غیرطبیعی عضو، ناشی از تکامل ناقص بافت لنفاوی یا آسیب بافت لنفاوی است. 
نفیسی علایم لنف ادم را شامل سنگینی، سفتی و درد در اندام، محدودیت حرکتی و تورم در یک بخش یا تمام اندام ذکر کرد و گفت: تورم ممکن است در بخش فوقانی بدن به صورت خفیف یا شدید وجود داشته باشد؛ اما در صورتی که درمان نشده رها شود، منجر به تغییرات پوستی، اختلال عملکرد اندام فوقانی، کاهش حس طبیعی، درد و عفونت های مزمن می شود که کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد.
عضو انجمن علمی فیزیوتراپی ایران افزود: لنف ادم ناشی از سرطان سینه روی کیفیت زندگی بیماران اثر منفی دارد و می تواند توانایی یک فرد را در استفاده از اندام فوقانی برای انجام فعالیت های روزمره مختل کند.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین لازم است به منظور کاهش شیوع لنف ادم و حتی در صورت بروز آن، روش های درمانی صحیح به کار گرفته شود تا اثرات منفی این عارضه روی کیفیت زندگی بیماران کاهش یابد.
نفیسی گفت: در حال حاضر تکنیک های فیزیوتراپی ضداحتقانی به عنوان یک رویکرد درمانی استاندارد بین المللی برای درمان لنف ادم شناخته شده که شامل ماساژ، بانداژ، تمرین درمانی و آموزش مراقبت های پوستی و ناخنی است.
دکترای حرفه ای فیزیوتراپی ایران گفت: از آنجا که حرفه فیزیوتراپی در حال بلوغ و تکامل است، حرکت به سمت ترویج رشته دکترای حرفه ای فیزیوتراپی راهی در راستای ارتقای سطح علمی و ارائه خدمات درمانی باکیفیت بالاتر است.
وی افزود: یکی از تخصص های دکترای حرفه ای فیزیوتراپی، فیزیوتراپی در بیماری های زنان و یکی از بخش های آن درمان بیماران مبتلا به لنف ادم است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا