تسریع پرتاب ماهواره های ایرانی با رفع تحریم ها

 سعید شاخص روز یکشنبه در حاشیه برگزاری دومین همایش آشنایی با علوم فضا و فناوری های فضایی و کاربرد آن در پژوهشگاه فضایی ایران، در جمع خبرنگاران افزود: افزون بر هزینه و تخصص، قرار دادن ماهواره در مدار پایدار در 36 هزار کیلومتری زمین، نیازمند همکاری و هماهنگی های فنی با دیگر کشور هاست.

وی ادامه داد: رفع تحریم ها و اثبات استفاده صلح آمیز ایران از فناوری های نوین در بهداشت، کشاورزی، محیط زیست و ناوبری باعث تسریع در روند همکاری های بین المللی در فضا است.
معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران گفت: ماهواره های مدارهای پایین که برای ارتباطات مخابرات و سنجش از دور به کار گرفته می شوند عمر کوتاهی دارند و تبادل اطلاعات زمانی که از فضای قابل دسترس عبور می کنند، امکان پذیر است.
شاخص افزود: خدمات فضایی کاربردهای زیادی دارند و ما نیز قصد جدی داریم تا از قابلیت های آن در کشاورزی و محیط زیست استفاده کنیم.
وی با اشاره به انجام تست های عملکردی ماهواره ناهید یک در پژوهشگاه فضایی ایران، اظهار کرد: بیش از 90 درصد روند تولید و تست ماهواره ناهید یک انجام شده است و در چند ماه آینده به فضا پرتاب خواهد شد.
معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران گفت: قرار دادن ماهواره ها در مدارهای بالاتر نیازمند فناوری خاص و پیشرفته است، کارشناسان این پژوهشگاه تحقیقات خود را در بلوک های انتقال مداری آغاز کرده اند و با تکمیل آن می توان ماهواره ها را از مدارهای پایین تر به بالاتر انتقال داد.
شاخص اظهار کرد: پیش بینی می کنیم در صورت هماهنگی بین بخش های مختلف داخل و بین المللی، ارسال ماهواره ایرانی به مدار پایدار در36 هزار کیلومتری زمین در 10 سال آینده محقق شود.
ماهواره ناهید، ماهواره ای تحقیقاتی است که در قالب راهبرد دست یابی به ماهواره های زمین آهنگ و به منظور به آزمون قرار دادن برخی از فناوری های کلیدی در این ماهواره ها تعریف شده است. پروژه ماهواره ناهید توسط پژوهشکده سامانه های ماهواره، طراحی، ساخته، تست و تجمیع خواهد شد.
دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان پیمانکار اصلی با پژوهشکده همکاری داشته و در کنار بخش های دیگری از صنایع کشور وظیفه تامین بخش هایی از این ماهواره را بر عهده دارند.
ماهواره ناهید یک ماهواره مکعب مستطیلی محصور به مکعبی به بعد 80 سانتی متر است. این ماهواره با جرم حداکثر 50 کیلوگرم در مدار بیضوی 250در370 کیلومتری قار داده می شود، ماموریت های پروژه ناهید شامل باز کردن صفحات خورشیدی در مدار، ارتباط در باند مخابراتی Ku در مدار، تصویر برداری و تخمین نرخ باز شدن صفحات خورشیدی و کنترل وضعیت سه محوره است.
دومین همایش آشنایی با علوم و فناوری فضایی وکاربرد همزمان با هفته جهانی فضا با حضور 280 دانش آموز از 11 دبیرستان شهر تهران در پژوهشگاه فضایی ایران برگزار شد.
در این مراسم حسن حداد پور رییس پژوهشگاه فضایی ایران و احمد دالکی، پدر علم نجوم ایران سخنرانی کردند و کارگاه های متعددی برای آشنایی بیشتر دانش آموزان با فضا برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا