بهره‌برداری از فناوری سنجش از راه دور برای حفاظت از جنگل‌های هیرکانی

دکتر ابدی روز یکشنبه، 18 مهرماه در همایش هفته جهانی فضا با بیان اینکه این هفته از 4 تا 10 اکتبر در دنیا برگزار می‌شود، افزود: هفته جهانی فضا به منظور افزایش آگاهی مردم در سطح جهان برگزار می‌شود و بر اساس آن نیز از سوی سازمان ملل متحد شعاری برای آن تعریف می‌شود.

ابدی، شعار این هفته جهانی را «سنجش از راه دور، توانمندسازی برای آینده» ذکر کرد و ادامه داد: فناوری سنجش از راه دور یکی از ابزارهای مهم به شمار می‌رود؛ چراکه این فناوری بر اساس تشعشعات امواج الکترومغناطیسی که از سطح زمین ساطع می‌شود، کار می‌کند.

وی در این باره توضیح داد: امواج الکترومغناطیسی از زمین به فضا ارسال می‌شود و ماهواره‌ها با دریافت این امواج داده‌های به دست آمده از آن را به نقاط مختلف ارسال می‌کنند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه هوافضا با تاکید بر اینکه این امواج در رنج‌های مرئی و نامرئی است، خاطرنشان کرد: با استفاده از داده‌های به دست آمده از روش‌های سنجش از راه دور می‌توان اقدام به پایش در سطح زمین کرد.

ابدی، کاربرد این فناوری را در حوزه‌های مختلفی همچون بلایای طبیعی و یا بروز بحران‌های زیست‌محیطی مانند بروز گرد و غبار ذکر کرد و یادآور شد: علاوه بر آن از این فناوری می‌توانیم برای پایش خطوط انتقال گاز استفاده کنیم.

به گفته وی، امواج ساطع شده از خطوط لوله موجب می‌شود تا کاربران بتوانند خطوط انتقال را ارزیابی و بررسی کنند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه هوافضا با اشاره به اقدامات این پژوهشگاه در این زمینه گفت: از این فناوری برای رصد جنگل‌های هیرکانی در استان‌های گلستان، مازندران و گیلان استفاده شده است.وی توضیح داد: برای حفاظت از این جنگل‌ها با استفاده از ابزارهای سنجش از راه دور می‌توان بررسی‌های وسیعی برای جلوگیری از بروز آتش‌سوزی و حفاظت از این جنگل‌ها صورت داد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا