تداخل روغن ماهی با شیمی درمانی

پژوهشگران دریافتند چند نوع روغن ماهی سبب افزایش سطح خون اسید چرب در بیماران مبتلا به سرطان می‌شوند. آزمایش های انجام شده روی موش ها نشان می‌دهد این اسید‌های چرب، سبب مقاوم شدن سلولهای سرطانی نسبت به شیمی‌درمانی می‌شود. اما دقیقا معلوم نیست همان اتفاقی که برای موش ها می‌افتد در مورد انسان نیز صدق می‌کند یا خیر.

مکمل های غذایی لزوما بی‌خطر نیستند، موارد متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد مکمل‌ها و داروهای گیاهی با شیمی درمانی تداخل زیانبار داشته‌اند. بر اساس اطلاعات به دست آمده، بسیاری از بیماران پس از مبتلا شدن به سرطان مصرف انواع مکمل‌ها را آغاز می‌کنند در حالی‌که این مکمل‌ها ممکن است با درمان‌های ضد سرطان تداخل ایجاد کنند.

زمانی که تغییر میزان چربی در پوشش بیرونی سلول‌های سرطانی، غشاء این سلول‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، سبب سخت شدن این غشاء و بیشتر شدن مایع آن می‌شود و در نتیجه نفوذ شیمی درمانی به داخل این سلول‌ها مشکل شده و یا به خارج از سلول سوق داده می‌شود.

با این حال این گزارش نمی‌تواند ثابت کند که روغن ماهی سبب کند شدن اثرات شیمی‌درمانی می‌شود و متاسفانه به دلایل اخلاقی نمی‌توان برای ارزیابی این اثرات به بیماران روغن ماهی داد. زیرا ممکن است سبب غیر‌فعال شدن داروهای آنها در خلال درمان شود.

به این منظور، یک تیم تحقیقاتی 118 بیمار مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی بودند و 50 داوطلب سالم را مورد بررسی قرار دادند. همه این افراد مصرف روغن ماهی و یا مکمل روغن ماهی داشتند. 35 درصد این افراد، به طور منظم مکمل روغن ماهی و 13 درصد امگا-3 مصرف می‌کردند.

پژوهشگران با اندازه گیری سطح اسید چرب در داوطلبان سالم پس از خوردن 10 میلی‌لیتر روغن ماهی دریافتند که سطح آن در بدن این افراد به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است. سطح خون داوطلبان پس از 8 ساعت به حالت عادی برگشت، اما در مرحله بعد که میزان روغن ماهی به 50 میلی لیتر افزایش یافت، زمان بازگشت نیز طولانی‌تر شد.

از بین ماهی‌ها، شاه‌ماهی و ماهی خال مخالی، سطح اسید چرب را افزایش می‌دهد، ماهی سالمون تغییر چندانی ایجاد نمی‌کند و ماهی تن هیچ تاثیری روی میزان اسیدهای چرب بدن ندارد.

توصیه محققان به بیماران این است که تا دستیابی به اطلاعات بیشتر و نتایج بهتر، به طور موقت یک روز قبل از شیمی‌درمانی و یک روز پس از آن روغن ماهی مصرف نکنند. متاسفانه نتایج به دست آمده از این مطالعه متناقض هستند و بنابراین نمی‌توان به طور قطعی در مورد اینکه مصرف روغن ماهی همزمان با شیمی‌درمانی مضر است یا خیر نظر داد.