43 پروژه فضایی در کشور در دست اجرا است

دکتر حسن حدادپور روز یکشنبه در دومین همایش آشنایی با علوم و فناوری فضایی و کاربرد آن، در تالار اجتماعات پژوهشگاه فضایی ایران افزود: از جمله پروژه های در دست اجرا پروژه ماهواره مخابراتی 'ناهید 1' است که در مراحل پایینی تکمیل و تست ماهواره قرار دارد و به زودی پرتاب خواهد شد.

وی اظهار کرد: پروژه های ماهواره مخابراتی 'ناهید 2'، ماهواره سنجشی 'پارس 1' و بلوک انتقال مداری در این پژوهشگاه نیز در دست اجرا است که طراحی اولیه آنها به اتمام رسیده و در مرحله ساخت مدل مهندسی سیستم قرار دارد.
رییس پژوهشگاه فضایی ایران گفت: با توجه به اهمیت دستاوردهای فناوری فضایی و نقش آن در توسعه پایدار و اقتدار ملی، کشورهای جهان در این عرصه به رقابت پرداخته و سرمایه گذاری های کلانی در این حوزه انجام می دهند؛ فعالیت های فضایی هزینه بر و در عین حال درآمد زا هستند.
حدادپور با بیان این که درآمد جهانی حاصل از صنعت ماهواره در سال 2015 معادل 208.3 میلیارد دلار بود، افزود: بیشترین سهم آن با مبلغ 127.4 میلیارد دلار به خدمات ماهواره ای اختصاص دارد که نسبت به سال قبل آن 4 درصد افزایش داشته است.
وی افزود: در سال 2015 میلادی، 202 ماهواره به فضا پرتاب شده است که از این تعداد 108 ماهواره مکعبی شکل بوده و بیشتر این ماهواره های مکعبی ماهواره های تجاری رصد زمین بوده اند. از ماهواره های پرتاب شده، 54 درصد خدمات رصد زمین و ماهواره های مخابراتی شامل تجاری، نظامی و غیر نظامی 26 درصد را به خود اختصاص داده اند.
رییس پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به برگزاری هفته جهانی فضا گفت: پیشرفت در زمینه فناوری های فضایی و دستیابی به مرزهای آسمانی از دیرباز ذهن بشر را به خود مشغول داشته است و آشناسازی عموم با دستاوردهای کسب شده و تاثیر مثبت آنها در زندگی روزمره بشر یکی از ماموریت های اصلی سازمان ها و نهادهای فعال در حوزه فضا به شمار می رود.
حدادپور افزود: در این راستا مجمع عمومی ملل متحد در سال 1999 روز جهانی فضا را انتخاب کرد تا هر سال از نقش علوم و فناوری فضایی در زندگی بشر تجلیل شود.
12 مهر نخستین ماهواره ساخت بشر به فضا پرتاب شد و 18 مهر نیز معاهده اصول حاکم بر فعالیت کشورها در زمینه اکتشاف و استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو امضاء شد؛ به همین مناسبت روزهای 4 تا 10 اکتبر به عنوان هفته جهانی فضا برگزار می شود و در این ایام برنامه های مختلفی برای آشناساری عموم با فضا اجرا می شود.
به همین مناسبت، 280 نفر از دختران و پسران 11 دبیرستان تهران میهمان پژوهشگاه فضایی ایران هستند و احمد دالکی پدر نجوم ایران برای آنها سخنرانی می کند. برنامه های متنوع آموزشی با هدف ترویج فرهنگ فضایی، کارگاه های آموزشی با هدف آشنایی دانش آموزان با مفاهیم فناوری فضایی از جمله کارگاه های معرفی انواع ماهواره، از برنامه هایی است که برای آشنایی عموم تدارک دیده شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا