میمون ها قادر به تشخیص دروغگوئی و پیش بینی رفتار انسان هستند

تیمی از پژوهشگران بین المللی به سرپرستی کریستوفر کروپنی از محققان دانشگاه دوک در ایالات متحده آمریکا و فومیهیرو کانو از اساتید دانشگاه کیوتو در حال بررسی نحوه پردازش فکر و تجزیه و تحلیل مغزی انسان و میمون ها هستند. در این مطالعات مشخص شد که برخی از گونه های میمون ها مانند شامپانزه ، بابون و اورانگوتان قادر به تشخیص اعمال نادرست ، دروغگوئی و پیش بینی اقدامات انسان بوده و قدرت تجزیه و تحلیل ذهنی دارند. پیش از این تصور می شد که این ویژگی تنها منحصر به انسان مدرن است.

این آزمایش نشان می دهد که ظرفیت پیگیری رویدادها به صورت هوشمند، باور, تجزیه و تحلیل ذهنی و مال اندیشی منحصر به انسان نبوده و برخی از گونه های میمون ها نیز قادر به انجام این اعمال ذهنی هستند.

 پژوهشگران برای بررسی دقیق تر این موضوع اقدام به تهیه دو نمایشنامه هدفمند و اجرای ان در برابر میمون ها کردند.  در نخستین نمایشنامه طراحی شده، یک فرد که شبیه به میمون ها لباس پوشیده، از پشت به یک انسان حمله کرده و به وی ضربه می زند،  انسان از دست وی فرار کرده و به اتاقی می رود، در این لحظه میمون در زیر یکی از دو تپه کاه موجود در محل رفته و مخفی می شود، سپس انسان از اتاق خارج شده و با یک چوب به دنبال میمون می گردد.

در نمایشنامه دوم نیز یک انسان به لباس میمون ها در آمده و با یک فرد دیگر که در نقش مربی یا تمرین دهنده وی است، در حال بازی است. در این نمایشنامه، یک قطعه سنگ در اتاق وجود دارد که توسط مربی در زیر یک جعبه از دو جعبه موجود در اتاق گذاشته شده و در ادامه فردی که لباس میمون پوشیده است، اقدام به ترساندن مربی خود کرده و وی از اتاق فرار می کند. سپس این میمون اقدام به برداشتن سنگ از زیر جعبه اولی و مخفی کردن آن در زیر جعبه دوم می کند.  در این لحظه فرد مربی به صحنه بازگشته و به جستجوی سنگ می پردازد.

آیا از میمون ها انتظار می رود که به جعبه نخست نگاه کنند؟ پژوهشگران برای بررسی دقیق این موضوع، از فناوری تشخیص خط نگاه به کمک امواج مادون قرمز استفاده کرده و این نمایش برای گونه های مختلف میمون ها مانند شامپانزه ها، بابون ها و اورانگوتان ها پخش شد. زمانی که این حیوانات به تماشای فیلم مورد نظر نشسته بودند و مربی به اتاق باز گشته و به جستجوی سنگ می پردازد، بیست و دو میمون از سی میمون مشارکت کننده در این آزمایش به جای نگاه کردن به فرد مربی، به سمت جعبه ها نگاه می کنند. نکته جالب توجه در این آزمایش این است که  از میان این تعداد، 17 میمون به طور مشخص به جعبه شماره یک که سنگ از داخل ان جا به جا شده است خیره می شوند.

این موضوع در مورد نمایشنامه نخست نیز رخ داده و بیشتر میمون ها به محلی که میمون در زیر آن مخفی شده نگاه کرده و سپس به چوبی که انسان جهت دفاع از خود برداشته است خیره شدند.

ویکتوریا ساوتگیت متخصص روان شناسی رشد از دانشگاه لندن که در این مطالعات مشارکت داشت درباره این موضوع گفت:  این آزمایش نشان می دهد که ظرفیت پیگیری رویدادها به صورت هوشمند، باور, تجزیه و تحلیل ذهنی و مال اندیشی منحصر به انسان نبوده و برخی از گونه های میمون ها نیز قادر به انجام این اعمال ذهنی هستند.

منبع: sciencemag

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا