پیوستن دانشگاه زنجان به جمع دانشگاه‌های برتر دنیا

خلیل جمشیدی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: با توجه به منویات نظام جمهوری اسلامی ایران بر حضور در حوزه‌ها و مباحث بین‌المللی، دانشگاه زنجان نیز چشم‌انداز خود را در عرصه‌های بین‌المللی ترسیم کرد.

وی با بیان اینکه حضور در کنار دانشگاه‌های سبز دنیا از جمله برنامه‌های این دانشگاه است، افزود: دانشگاه زنجان امسال برای اولین‌ بار در رتبه‌بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در بین دانشگاه‌های برتر قرار گرفته است.

این مسؤول اظهار کرد: سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اعلام خبر انتشار رتبه‌بندی جهانی سال 2017-2016 از سوی تایمز، از حضور 13 دانشگاه ایرانی در این رتبه‌بندی خبر داد.

رییس دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه پایگاه رتبه‌بندی تایمز یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی‌ است که دانشگاه‌های جهان را رتبه‌بندی می‌کند، خاطرنشان کرد: نتایج رتبه‌بندی سال 2017-2016 تایمز بیانگر این است که پنج دانشگاه شیراز، فردوسی مشهد، آزاد اسلامی کرج، یزد و زنجان برای اولین‌بار در این رتبه‌بندی حضور پیدا کرده‌اند.

وی تصریح کرد: در سال 2015-2014 از ایران تنها دو دانشگاه صنعتی شریف و صنعتی اصفهان حضور داشتند که سال قبل این تعداد به هشت دانشگاه افزایش پیدا کرد و امسال 13 دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در جمع 978 دانشگاه برتر جهان از 79 کشور حضور پیدا کردند که این موضوع نویدبخش حرکت هر چه بیشتر دانشگاه‌های توانمند ایران در رتبه‌بندی‌های معتبر بین‌المللی است.

این مسؤول تاکید کرد: در سال جاری، ایران با 13 دانشگاه برتر در دنیا توانسته است بعد از کشور ترکیه با 18 دانشگاه رتبه دوم خاورمیانه را کسب کند. در این بین مصر با 8 دانشگاه، پاکستان 7 دانشگاه و عربستان سعودی با 4 دانشگاه در بین دانشگاه‌های برتر خاورمیانه هستند. به این ترتیب رتبه جمهوری اسلامی ایران به لحاظ تعداد دانشگاه‌های برتر در سطح جهان از 23 در سال قبل به 17 ارتقاء پیدا کرد.

جمشیدی یادآور شد: بر این اساس در رتبه‌بندی تایمز در سال 2017-2016 از جمهوری اسلامی ایران دانشگاه‌های علم و صنعت ایران، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، صنعتی اصفهان، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دانشگاه شیراز، تهران، علوم پزشکی تهران، فردوسی مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی کرج، شهید بهشتی، یزد و زنجان توانستند در جمع برترین دانشگاه‌های دنیا قرار گیرند.

رییس دانشگاه زنجان اظهار کرد: پایگاه رتبه‌بندی تایمز یکی از نظام‌های معتبر بین‌المللی است که از سال 2004 میلادی مراکز آموزش عالی را در سرتاسر جهان مورد ارزیابی و رتبه‌بندی قرار داده است. این رتبه‌بندی از 13 شاخص بررسی شهرت در حوزه آموزش، نسبت مدرک دکتری به تعداد اعضای هیأت علمی، نسبت تعداد کل دانشجویان کارشناسی به اعضای هیأت علمی، نسبت مدرک دکتری به کارشناسی ارائه شده توسط مؤسسه، درآمد مؤسسه نسبت به تعـداد اعضای هیأت علمی، بررسی شهرت در حوزه پژوهش، درآمد پژوهش، تعداد مقالات منتشر شده به ازای اعضای هیأت علمی، تأثیر میانگین تعداد استنادها به ازای مقالات منتشر شده، درآمد پژوهشی حاصل از صنعت (به ازای اعضای هیأت علمی)، نسبت اعضای هیأت علمی بین‌المللی به بومی، نسبت دانشجویان بین‌المللی به بومی، سهم مقالات منتشر شده مشترک با نویسندگان همکار بین‌المللی و در قالب 5 معیار کلی آموزش، پژوهش، استنادات، وجهه بین‌المللی و ارتباط با صنعت در رتبه بندی خود استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: محاسبات رتبه‌بندی تایمز در سال 17-2016 میلادی توسط شرکت خدمات حرفه‌ای پرایس واتر هاوس کوپرز (PWC) انجام شده است. محاسبات شاخص‌ها و نمرات توسط سه منبع اطلاعاتی صورت گرفته است که این منابع عبارت از «داده‌های ارسالی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی که به‌صورت خوداظهاری جمع‌آوری می‌شوند»، «داده‌های حاصل از نظرسنجی شهرت توسط متخصصین آموزش عالی» و «اطلاعات تولیدات علمی موسسات آموزش عالی نمایه شده در پایگاه استنادی اسکوپوس» است.

این مسؤول اظهار کرد: تولیدات علمی مربوط به بازه 5 ساله 2015-2011 میلادی و استنادات نیز مربوط به بازه 6 ساله 2016-2011 است. این اولین سالی است که بیش از 500 هزار کتاب و فصول کتاب‌ها در تحلیل نتایج مورد استفاده قرار گرفته شده است و بدین ترتیب عملکرد پژوهش‌های صورت گرفته در حیطه‌های علوم انسانی و هنر بهتر از سال‌های قبل در نتایج سال 17-2016 تایمز پدیدار شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا