مطالعه و بررسی توزیع هسته‌های پرتوزا در تالاب بین‌المللی انزلی انجام شد

از جمله مهم‌ترین عرصه‌های زیست در جهان، تالاب‌ها را می‌توان نام برد که به‌دلیل تنوع زیستی منحصربه‌فرد، حجم زیست‌توده تولیدی، نقش کنترلی در سیستم‌های هیدرولوژیک، تامین کردن زیستگاه حیات‌وحش، نقش ارتباطی و حمل‌ونقل، اهمیت‌ چندجانبه توریستی و تفرجی، ارزش‌های بی‌شمار علمی و پژوهشی و زیباشناختی و… در شبکه حفاظت بین‌الملل محیط زیست از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند.
تالاب زیبای بین‌المللی انزلی با ویژگی‌های خاص زیست‌محیطی یکی از 10 تالاب مهم جهان به‌شمار می‌رود که بیشتر به بهشت آبی معروف است و مهم‌ترین و اصلی‌ترین جاذبه طبیعت‌گردی شهرستان بندر انزلی است که در 40 کیلومتری شمال رشت و در جنوب غربی دریای خزر قرار دارد.
ارتباط مستقیم دریای خزر با تالاب بین‌المللی انزلی و کاربری‌های متعدد آن موجب شد تا با جمع‌آوری اهداف استراتژیک و زیست‌محیطی کامل، پروژه بررسی در این منطقه به انجام برسد. در انجام این طرح پژوهشی، نقاط نمونه‌برداری با استفاده از نرم‌افزار حضور رادیونوکلیدهای طبیعی و دست‌ساز انسانی 137Cs 40K ، 232Th ،  238U VSP( (Plan Sample Visual تعیین شد.
در مرحله اول از 33 نقطه و در مرحله دوم از 10 نقطه با استفاده از دو قایق موتوری نمونه آب و رسوب برداشته شد. در تمامی نقاط میزان دز محیطی نیز اندازه‌گیری و در ادامه جهت آماده‌سازی نمونه‌های رسوب و خاک مراحل چندگانه خشک‌کردن در هوای آزاد، خشک‌کردن در آون، آسیاب‌کردن با آسیاب فکی و گلوله‌ای، الک‌کردن با مش 50، همگن‌سازی، توزین و بسته‌بندی در ظروف مارینلی صورت گرفت.
این نمونه‌ها با استفاده از دو آشکارساز ژرمانیومی فوق خالص هم‌محور از نوع P با بازدهی 38/5 و 55 درصد و نمونه‌های آب در حجم 100 لیتر با آشکارساز فوق خالص ژرمانیوم قابل حمل مورد بررسی و ارزیابی کمی قرار گرفتند.
مطابق بررسی‌های صورت‌گرفته با حمایت ستاد آب،خشک‌سالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی مقادیر اندازه‌گیری‌شده از عناصر پرتوزا در نمونه‌های آب، رسوب و خاک در گستره مقادیر اندازه‌گیری شده در ایران دارد ولی مقدار عنصر پرتوزای سزیم که به‌طور طبیعی در محیط وجود ندارد بسیار زیاد است که باید مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا