تهیه و نگهداری کلکسیونی از رده سلولی از گونه‌ دام‌های در معرض انقراض کشور

 بانک سلول‌های انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران موفق به تهیه و نگهداری کلکسیونی با بیش از 350 رده سلولی از گونه های مختلف دام های در معرض انقراض کشور شد.دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، در خصوص اجرای این پروژه ملی که در راستای حفاظت و نگهداری از این ذخایر ژنتیکی ارزشمند کشور انجام‌گرفته است، گفت: ایران از لحاظ تنوع ژنتیکی دامی از جمله کشورهای کم‌نظیر جهان بوده و در مواردی انحصاری بوده ولی متأسفانه این سرمایه عظیم و گرانبهای الهی در معرض تهدید جدی است و از نظر بسیاری از متخصصان بعضی از نژادهای بومی در حال انقراض و یا در شرایط بحرانی ارزیابی می‌شوند.

فاضلی خاطرنشان کرد: حفظ این نژادها و تنوع ژنتیکی به تولیدکنندگان اجازه و امکان بهره‌برداری از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های ناشناخته آنان را می دهد. همچنین می‌توان با استفاده از این تنوع ژنتیکی به خصوصیات و صفات جدید از جمله مقاومت در برابر تغییرات اقلیم و بیماری‌های گوناگون و تولید محصولات جدید دست یافت و در جهت توسعه پایدار در تغذیه، کشاورزی، بهداشت و غیره استفاده کرد.

وی افزود: با وجود نژادهای مختلف دامی در کشور به علت عدم توجه لازم به شناسایی قابلیت‌­های آنها، آمیخته گری‌های بین­ نژادی و همچنین عدم برنامه در جهت حفظ نژادهای اصیل و بومی، آسیب­های بسیار شدیدی به ذخایر ژنتیکی کشور وارد شده است لذا توجه به حفظ این ذخایر ژنتیکی کشور ضرورتی غیرقابل‌انکار است.

رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با اشاره به اینکه این مرکز ملی در راستای حفاظت از این ذخایر ژنتیکی ارزشمند و همچنین ارائه خدمت به مراکز تحقیقاتی، پژوهشگران و دانشجویان، بیش از 350 رده سلولی از گونه‌هایی نظیر اسب کاسپین، شتر دوکوهانه، گاو سیستانی، بز مرخز، گوسفند مغانی، گاو گلپایگانی، ماهی آزاد، یوزپلنگ ایرانی و چندین گونه و نژاد دیگر تولید را کرده است، گفت: هر کدام از گونه‌ها و نژادهای فوق دارای خصوصیات و به عبارتی ترکیب ژنتیکی منحصر بفردی هستند که متاسفانه در خطر انقراض قرار گرفته است.

فاضلی خاطرنشان کرد: با توجه به موارد ذکر شده و اینکه پژوهش‌های محدودی در این نژادها انجام‌گرفته است، لزوم حفاظت از این دام ها و تولید رده سلولی و انجام پژوهش‌های بنیادی و ژنتیکی در این نژادهای درخطر انقراض، بسیار ضروری و بااهمیت است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، این کلکسیون به‌عنوان منبعی سهل‌الوصول و آماده برای تحقیقات ژنتیک، اصلاح نژاد، همانندسازی و… در اختیار محققان علاقه‌مند قرار دارد. مشخصات رده‌های سلولی، همراه با اطلاعات مربوط شامل شناسنامه حیوان، شناسنامه سلول و عکس حیوان از طریق سایت مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در دسترس است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا