فناوری جدید برای اصلاح عیوب چشم در گوشی همراه

سیناپرس: این وسیله که «صفحه نمایش اصلاح کننده دید» نام دارد، نوعی لایه نازک و شفاف است که بر روی صفحه گوشی هوشمند و یا هر وسیله دیگر قرار می گیرد. کاربر می تواند با دادن اطلاعاتی در مورد نقص دید خود (برای نمونه نزدیک بینی) به نرم افزار ویژه این لایه، تصویری درست را بدون بهره گیری از عینک مشاهده کند.

افرادی که دچار نقص بینایی نظیر دوربینی یا نزدیک بینی هستند، برای مشاهده برخی اشیاء دچار مشکل می شوند. این مشکل در اصل به خاطر عدم انطباق مورد نظر با فاصله کانونی چشم آنها است. این نوآوری جدید که توسط دانشمندان دانشگاه ماساچوست طراحی شده است با استفاده از شیوه ای قدیمی و ترکیب آن با فناوری های نوین، این مشکلات چشمی را برطرف کنند.

شاید شما هم پوسترهای سه بعدی را دیده باشید که بر روی آنها لایه ای پلاستیکی قرار دارد. این لایه در اصل دارای انبوهی از فرورفتگی های زبر است که موجب تغییر شدت نور در مسیرهای مختلف می شود. به این ترتیب، با حرکت این پوسترها، می توانیم آن تصویر را همانند یک عکس سه بعدی ببینیم. جالب است که این شیوه قدمتی 100 ساله دارد.

در این شیوه جدید نیز، ابتدا نرم افزار مربوطه، تصویر را تغییر می دهد تا تصویر نهایی مشاهده شده در فاصله کانونی چشم فرد قرار گیرد. به این ترتیب هر فرد می تواند با چسباندن این لایه بر روی صفحه نمایش گوشی یا تبلت خود، بدون عینک به راحتی تصاویر و نوشته های موجود را مشاهده کند.

این پژوهشگران امیدوارند بتوانند دامنه استفاده از این فناوری را به خودروها نیز گسترش دهند. برای نمونه با چسباندن این لایه بر روی دستگاه سرعت سنج و یا موقعیت یاب دیگر نیازی به عینک زدن نخواهد بود.

منبع:trendsfm  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا