ایران 52 درصد مقالات نانو را در آسیا ارائه می دهد

سعید سرکار روز پنجشنبه در نشستی در حاشیه برگزاری مراسم نهمین نمایشگاه فناوری نانو با حضور 31 سفیر و دیپلمات های خارجی در ایران، افزود: ایران با ارائه روزانه 20 مقاله در زمینه نانو تکنولوژی در رده ششم جهانی قرار دارد.
وی افزود:جمهوری اسلامی ایران در حالی رتبه ششم جهانی را در نانو تکنولوژی از آن خود کرده است که در سال 2011 با ارائه 10 مقاله در سال در رده 57 قرار داشت، اما از 2 سال پیش با تولید 6 هزار و 700 مقاله علمی به رده هفتم و اکنون به رده ششم جهان رسیده است.
سرکار اظهار کرد: ما هم اکنون پس از چین ، آمریکا، هند، کره جنوبی و آلمان در رده ششم و قبل از ژاپن و فرانسه قرار گرفته ایم؛ ضمن اینکه بیش از یک هزار و 200 تجهیزات پیشرفته نانو در کشور وجود دارد که همه آنها در دانشگاه ها و مراکز عملمی توزیع شده است.

**فعالیت 30 هزار کارشناس ارشد نانو در کشور 
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو یادآورشد: بیش از 30 هزار کارشناس ارشد نانو در کشور در بخش های مختلف اقتصادی فعالیت می کنند و هم اکنون در 65 دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد نانو و 20 دانشگاه در مقطع دکترا نیروی انسانی متخصص تربیت می شوند.
سرکار اظهار کرد: هر سال بیش از 50 متخصص دانش آموخته رشته نانو تکنولوژی در 150 موسسه فعال در این بخش مشغول بکار می شوند که این موضوع ، نشان از موفقیت ایران در عرصه های علمی و فناوری در بین کشورهای منطقه و جهان است.
وی با اشاره به برگزاری نخستین المپیاد نانو تکنولوژی برای دانشجویان جهان در ایران تصریح کرد: هم اکنون 6 کشور جهان برای شرکت در این المپیاد در ایران اعلام آمادگی کرده اند.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو بیان کرد: همکاری های خوبی را در حوزه های بین المللی هم اکنون با برخی از کشورهای جهان با انجام پژوهش های مشترک آغاز کرده ایم و از همه کشورهای جهان دعوت می کنیم برای ارتقای علوم نانو تکنولوژی با دانشجویان، اساتید و کارشناسان متخصص ایرانی همکاری کنند.
سرکار اظهارکرد: هدف ما از توسعه علم نانو تولید بیشتر محصولات نانو تکنولوژی در ایران است تا به صورت گسترده در فعالیت های صنعتی کشور از این علم استفاده شود.
وی با اشاره به اولویت های ایران در استفاده از نانو خاطرنشان کرد: استفاده از این علم در ایران در بخش انرژی، بهداشت و درمان، آب و محیط زیست مورد توجه جدی قرار گرفته است تا بتوانیم با استفاده از نانو و تصفیه آب ،کمبودهای خود را در این زمینه تا حدودی برطرف کنیم.
وی با بیان اینکه هم اکنون محصولات تولیدی نانو در ایران به 15 کشور جهان صادر می شود ، افزود: ما هم اکنون 330 محصول نانو به بازار عرضه می کنیم و 112 شرکت در ایران مشغول تولید محصولات نانو هستند و بیش از 140 تجهیزات پیشرفته نانو در ایران تولید می شود.
به گزارش ایرنا، نهمین نمایشگاه فناوری نانو صبح روز چهارشنبه 14 مهرماه سال جاری با حضور 160 نهاد فعال در این حوزه در نمایشگاه بین المللی تهران آغاز به کار کرد و تا 17 مهر ماه ادامه دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا