نخستین ساکنین جزایر پولینزی از شرق آسیا مهاجرت کرده اند

تیمی بین المللی از پژوهشگران با بررسی توالی ژنوم بقایای کشف شده برخی از ساکنان جزیره های وانوآتو  و تونگا در بازه زمانی 2 هزار و 300 تا 3 هزار و 100 سال پیش ، تلاش می کنند تا به ریشه نخستین ساکنان جزایر پولینزی پی برده و دریابند که آیا این افراد از نوادگان کشاورزانی هستند که از آسیا به اقیانوسیه مهاجرت کرده اند یا این که این ساکنین نخستین جزایر پولینزی، نوادگان شکارچیان بومی جزایر ملانزی از جمله گینه پاپوآ و گینه نو هستند که در مسیر مهاجرت خود در اقیانوس به این مناطق رسیده اند. در این مطالعات، بقایای کشف شده از چهار اسکلت باستانی که جنسیت مونث داشتند، بررسی شد.

مطالعات انجام شده روی این اسکلت ها نشان می دهد که سه تای آن ها از نظر ژنتیکی دقیقا وابسته به کشاورزان فرهنگ لاپیتا در شرق آسیا هستند که به واسطه سفال های قرمز، ساخت ابزار سنگی به کمک ابسیدین و استفاده از تزئینات ساخته شده از صدف شهرت دارند. این ساختار ژنوم امروزه نیز وجود داشته و پژوهشگران توانستند مشابه آن را در 800 فرد ساکن در مناطق امروزی شرق آسیا و اقیانوسیه که در 83 منطقه مختلف این بخش از کره زمین زندگی می کنند، جستجو کرده و با نمونه اولیه تطبیق دهند.

بر اساس این مطالعات، نخستین مهاجرت انجام شده به این مناطق به صورت مستقیم از کشورهای فیلیپین و تایوان امروزی صورت گرفته است.

پونتوس اسکوگلوند از پژوهشگران حاضر در این مطالعات و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد در این رابطه گفت: ما هیچ نشانه ای از حضور فرهنگ لاپیتا در بین اجداد ساکنان بومی پاپوآ نداریم.  این مطالعات نشان می دهد که دی ان ای مربوط به مردم مناطق ملانزیا احتمالا پس از دوره لاپیتا وارد این سرزمین شده است. این رویداد باید در بازه زمانی بین 500 تا 2هزار 500 سال پیش و به واسطه مهاجرت ساکنان منطقه ملانزیا رخ داده باشد.

این پژوهشگر متخصص ژنتیک از دانشگاه هاروارد در پایان توضیحات خود افزود: اجداد مونث بیشتر ساکنان و مردم امروزی اقیانوسیه را مردم فرهنگ لاپیتا در شرق آسیا تشکیل می دهد در حالی که خط ژنتیکی ان ها از سمت پدرانشان به ساکنان اولیه پاپوا باز می گردد.

منبع: sciencemag و archaeology