تولید چینی بهداشتی، کاشی و سرامیک‌هایی که همیشه تمیز هستند

نتایج این طرح آزمایشگاهی علاوه بر صنعت تولید چینی بهداشتی و ظروف، در صنعت تولید کاشی و سرامیک نیز کاربرد خواهد داشت.

بهداشت عمومی از موضوعات مورد توجه در جوامع امروزی است. اخبار وجود آلودگی‌های گوناگون توسط میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا در مناطق بحرانی مانند بیمارستان‌ها، کشتارگاه، رستوران‌ها و فضاهای صنعتی به‌طور هشدار دهنده‌ای در حال افزایش است و سبب ایجاد نگرانی در سطح جامعه شده است. از این‌رو، تقاضا برای محصولات و مواد ضد میکروب و باکتری، به‌طور روزافزون در حال افزایش است. در این راستا در سالیان اخیر محققان موفق به شناسایی ترکیباتی فلزی با خاصیت ضد میکروبی شده‌اند که می‌تواند از رشد و نمو باکتری‌ها، قارچ‌ها و دیگر عوامل بیماری‌زا جلوگیری کند.
سید مهدی رضوی با بیان این موضوع که لعاب‌های چینی بهداشتی و کاشی و سرامیک‌ها به‌خودی‌خود دارای خاصیت ضدباکتریایی نیستند و میکروارگانیسم‌ها به‌راحتی و به‌خصوص در محیط‌های مرطوب روی سطح آن‌ها تکثیر می‌شوند، در رابطه با اهداف طرح گفت: «هدف از انجام این طرح، ارائه‌ی ترکیبی ایده ال و کارآمد با خاصیت ضد باکتریایی با استفاده از مواد فتوکاتالیست نانویی بوده است که علاوه بر دارا بودن خواص میکروب‌زدایی، از لحاظ اقتصادی نیز قابل‌تولید و به‌صرفه باشد.»
این محقق در خصوص خصوصیات بارز این سرامیک‌های نانویی افزود: «این سرامیک‌های اصلاح‌شده نسبت به نمونه‌های مشابه خود ارزان‌تر هستند. به‌علاوه این سرامیک خاصیت مقاومت در برابر حرارت، اسیدها و شوینده‌ها، خاصیت ضد لک و آب‌گریزی داشته و می‌تواند بر انواع باکتری‌ها تأثیرگذار باشد.»
رضوی در ادامه تصریح کرد: «در طرح حاضر، نانو پودر اکسیدی فلز مخلوط تیتانات روی/اکسید نقره با خاصیت ضد میکروبی در ابعاد 50 تا 100 نانومتر تهیه شده و با نسبت وزنی مشخص به لعاب چینی و چینی بهداشتی اضافه شده است. این نانو پودرها در داخل و سطح لعاب قرار گرفته و در طولانی‌مدت به‌صورت تدریجی آزاد می‌شوند. این نانو ذرات از طریق نفوذ به دیواره‌ی میکروارگانیسم‌ها، آن‌ها را ازلحاظ عملکرد، رشد و باز تولید غیرفعال نموده و بدین ترتیب سطوح به‌صورت ضدعفونی‌کننده قابل استفاده است.»
لازم به ذکر است این طرح به شماره‌ی اظهارنامه‌ی 139450140003010914 و با عنوان «تولید نوآورانه‌ی نانو ذرات فلز مخلوط به‌عنوان افزودنی ضد افزودنی کننده در لعاب چینی» به ثبت رسیده است.
به گزارش ستاد توسعه فناوری نانو،این طرح در قالب پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد سید مهدی رضوی و با راهنمایی دکتر فاطمه فراش بام حرم از دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد انجام‌شده است. این پایان‌نامه که با همکاری موسسه تحقیقاتی پر طاووس مشهد انجام‌شده، تحت عنوان پایان‌نامه‌ی مورد نیاز صنعت به تأیید داوران ستاد ویژه‌ی توسعه‌‌ی فناوری نانو نیز رسیده است. آیین‌نامه‌ی حمایت از پایان‌نامه‌های مورد نیاز صنعت در سایت www.nano.ir/hrdc موجود است.