مدلسازی رایانه ای از جذب دی کسید کربن توسط جنگل های گرمسیری

سیناپرس: مطالعه جدیدی که توسط دانشمندان ناسا به انجام رسید نشان داد که جنگل های نواحی گرمسیری زمین، حدود 1.4 میلیارد تن از مجموع 2.5 میلیارد تن دی اکسید کربن تولیدی بر روی زمین را جذب می کنند. این بدان معناست که میزان جذب دی اکسید کربن توسط این جنگل ها به مراتب بیشتر از میزان جذب جنگل های نواحی شمالی زمین است.

حدود 30 درصد از دی اکسید کربن تولیدی انسان توسط جنگل ها و گیاهان مختلف در طی فرآیند فتوسنتز از جو زمین گرفته می شود. اگر میزان این جذب کاهش یابد، این مساله می تواند سبب افزایش سرعت گرمایش زمین شود.

در این مطالعه، از یک مدلسازی رایانه ای برای شبیه سازی فرآیندهای مختلف زیست بومی و جوی برای شناسایی بخش های دارای دی اکسید کربن استفاده کردند. همچنین از تصاویر ماهواره ای ناسا ونیز اطلاعات میدانی از این جنگل ها نیز بهره گیری شد. به این ترتیب، مدل ایجاد شده از دقت بسیار بالایی برخوردار بود.

محاسبه میزان دی اکسید کربن جذب شده توسط جنگل ها می تواند به درک بهتر ما از محیط زیست و پدیده گرمایش جهانی کمک کند.

هر قدر دی اکسید کربن بیشتری به جو فرستاده شود، جنگل ها هم میزان بیشتری از این گاز را جذب کرده و سریع تر رشد می کنند. این فرآیند در اصطلاح «باورسازی با کربن» نام دارد و معمولاً در مناطق دارای دمای بالا (نظیر مناطق گرمسیری) روی می دهد.

اما تغییرات اقلیمی می تواند سبب کاهش میزان آب موجود بر روی سطح زمین شده و به این ترتیب احتمال بروز آتش سوزی جنگلی افزایش یابد. این آتش سوزی ها نه فقط موجب از بین رفتن درختان جاذب دی اکسید کربن می شوند، بلکه خودش به تولید دی اکسید کربن می انجامد.

مدلسازی هایی که در چند سال اخیر تهیه شده بود نشان می داد که جنگل های واقع در عرض های جغرافیایی میانی نیمکره شمالی زمین، دی اکسید کربن بیشتری نسبت به جنگل های گرمسیری جذب می کنند.