هفته جهانی فضا فرصتی برای تجلیل از دستاوردهای سنجش از دور برای بشر است

دکتر حسن حدادپور رئیس پژوهشگاه فضایی ایران  با بیان مطلب فوق، افزود:  سنجش از دور، توانمندساز انسان در حفظ محیط زیست  است و این امکان را فراهم می­کند که از مناطق غیرقابل دسترس و خطرناک اطلاعات جمع­آوری شود و همچنین می­تواند جایگزین روش­های پرهزینه جمع­آوری اطلاعات میدانی شود.

بنا بر این گزارش، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران گفت: با توجه به اهمیت و نقش سنجش از دور در زندگی بشر و توانایی­هایی که به بشر داده است، هفته جهانی فضا 2016، به عنوان " سنجش از دور؛ توانمندسازی آینده"  نام­گذاری شده است تا خدمات آن به مردم معرفی و مورد تجلیل قرار گیرد.در ادامه ، دکتر حدادپور به برنامه­های  پژوهشگاه فضایی ایران در هفته جهانی فضا اشاره کرد و گفت: پژوهشگاه فضایی ایران و پژوهشکده­های آن برنامه­های متنوع و متعددی را در تهران و شهرستان­ها در هفته جهانی فضا در روزهای 13 تا 19 مهر سال­جاری تدارک دیده که در دست اجرا است.   

وی با ذکر این نکته که از اهداف برگزاری هفته جهانی فضا ، آشنایی عموم مردم و دانش­آموزان و جوانان با دست­آوردهای علم و فناوری فضایی برای انسان است، عنوان کرد: همایش آشنایی با فناوری­های فضایی و کاربرد آن در روز یکشنبه مورخ 18 مهر با حضور دانش­آموزان مناطق نوزده گانه تهران در پژوهشگاه فضایی ایران برگزار می­شود.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران گفت: در این همایش که با همکاری پژوهشکده سامانه­های ماهواره برگزار می­شود، برنامه­های متنوعی از جمله کارگاه­های آموزشی، کارگاه ساخت ماکت ماهواره، رصد آسمان، نمایش فیلم­هایی در موضوع فضا و کارگاه خلاقیت برگزار می­شود.

وی افزود: کارگاه­های آموزشی این همایش در موضوعاتی چون آشنایی با سنجش از دور و کاربرد آن در زندگی بشر، انواع ماهواره­ها و مدارهای فضایی، ابعاد عالم ، سنجش از دور و توانمندسازی انسان­ها در حفظ محیط زیست برگزار می­شود.

دکتر حدادپور گفت: از دیگر برنامه­های این پژوهشگاه در هفته جهانی فضا، برگزاری همایش تخصصی سنجش از دور است که در روز یکشنبه مورخ 17 مهر سال­جاری در پژوهشکده سامانه­های حمل و نقل فضایی تشکیل می­شود.

افزون بر این، پژوهشکده مواد و انرژی این پژوهشگاه در اصفهان برنامه­هایی را با همکاری کانون پرورش فکری کودک و نوجوان با موضوع آشنایی با علوم فضایی در چهار مرکز در سطح شهر اصفهان  به اجرا درآورده  و اردوی رصدی نجوم و فضا را با شرکت خانواده­ها برگزار می­کند.از سوی دیگر، مجموعه سمینارهای فناوری­های فضایی در طول هفته جهانی فضا در پژوهشکده مواد و انژی برگزار می­شود.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایرران همچنین اظهار داشت: در پژوهشکده مکانیک پژوهشگاه فضایی ایران در شیراز نیز برنامه­های متنوعی در ارتباط با هفته جهانی فضا در دست اجرا است که از جمله آنها برگزاری سمینار در خصوص حسگرهای فضایی در دانشگاه شیراز است که در روز 14 مهر برگزار می­شود.

سوای آن، پژوهشکده مکانیک  همایش هم­اندیشان حوزه­های مرتبط با سنجش از دور و  حسگرهای فضایی را برگزار نموده و برنامه شب رصد را در رصدخانه ابوریحان بیرونی برای دانش­آموزان در دست اجرا دارد.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا