برنده نوبل فیزیک در پارکینگ از جایزه اش خبردار شد

روز گذشته (سه‌شنبه) جایزه نوبل فیزیک 2016 بطور مشترک به دیوید تولس، دونکان هالدین و مایکل کاستلریتز برای توضیح حالت عجیب ماده اختصاص یافت.برندگان امسال درک جدیدی از جهانی ناشناخته ارائه کردند که در آن ماده می‌تواند حالت‌های عجیب بگیرد. آن‌ها از روش‌های پیشرفته ریاضیاتی برای بررسی فازها یا حالت‌های غیرعادی ماده مانند ابرخازن‌ها، ابرسیالات یا فیلم‌های مغناطیسی نازک استفاده کردند.

پرفسور مایکل کاستلریتز، فیزیک‌دان و استاد دانشگاه براون است که در زمینه نظریه فیزیک ماده چگال در فیزیک یک و دو بعدی تغییر فاز تحقیق می‌کند.

وی که یکی از دو نیمه جایزه نوبل را بطور مشترک با دونکان هالدین دریافت خواهد کرد، در زمان دریافت خبر در یک پارکینگ زیرزمینی در شهر هلسینکی فنلاند حضور داشت.این فیزیکدان بریتانیایی با شنیدن خبر از زبان خبرنگار سایت نوبل که برای مصاحبه با وی تماس گرفته بود، اظهار کرد: خیلی عجیب است که این اخبار را در پارکینگی در خارج شهر دریافت کردم.

پرفسور دونکان هالدین، فیزیکدان بریتانیایی دانشگاه پرینستون نیز در ساعت 4:30 صبح خبر دریافت جایزه نوبل فیزیک را در رختخواب دریافت کرده بود.

وی در جواب سوال خبرنگار سایت نوبل در مورد اینکه هر سه برنده نوبل زاده انگلیس هستند و در آمریکا تحصیل کرده‌اند، گفت:در اواخر دهه 1970 تاکید کمی بر تحقیقات پایه در برابر تحقیقات مفید وجود داشت. به نظر  من اصلا درست نیست که در مورد یک تحقیق گفته شود: فایده آن چیست؟  زیرا همه اکتشافات چیزهای مفید به این شکل به وجود نیامده که کاشف آن‌ها به کشف یک چیز مفید فکر کرده باشد. این کشف‌ها به این خاطر اتفاق می‌افتد که دانشمندان چیز جالبی را یافته‌اند و بعدها بسیار سودمند می‌شود. برای مثال مکانیک کوانتومی بسیار سودمندتر از تصورات اولیه است. پیشتر حتی تصور کارهایی که می‌شد با این کشف انجام داد، غیرممکن می‌نمود. جهان بسیار بزرگتر از انسان است و چیزهایی زیادی وجود دارد که ما هنوز ندیده‌ایم یا تصور وجود داشتن آن‌ها را نداریم.

به گزارش ایسنا، پرفسور دیوید جیمز تولس نیز که برنده نیمه دوم جایزه نوبل فیزیک شد، یک دانشمند در زمینه فیزیک ماده چگال در دانشگاه واشنگتن است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا