جداسازی حوزه فعالیت انسان و خرس های قطبی

یکی از جانوران در خطر انقراض، خرس های قطبی هستند که به دلیل محدود شدن زیستگاه های طبیعی آن ها، ذوب یخ های قطبی و تغییرات محیطی در خطر جدی قرار دارند. خرس های قطبی به عنوان بزرگترین شکارچیان خشکی شناخته شده و تنها در نواحی مجاور قطب شمال زندگی می کنند. جمعیت این جانور در سده گذشته با توجه به از دست رفتن زیستگاه های طبیعی ، شکار بی رویه، کاهش شکارهای طبیعی به دلیل تغییرات آب و هوائی و گرمایش زمین و فعالیت های مخرب انسانی در مناطق محل زندگی وی، به شدت کاهش یافته است.

دولت روسیه به منظور پرهیز از موقعیت های ناخواسته برخورد انسان و خرس های قطبی ، تصمیم دارد در اطراف سکونتگاه ها و مراکز فعالیت انسانی در قطب شمال، فنس های برق فشار ضعیف نصب کند که به این ترتیب شانس برخورد انسان و خرس های قطبی کاهش پیدا می کند.

 در سال های گذشته عوامل مختلفی مانند فعالیت های انسانی در قطب شمال و اجرای پروژه های متعدد از یک سو و ذوب یخ های قطبی ، طولانی تر شدن فصل گرم و کم شدن شکار باعث شده است تا برخوردهای متعددی بین خرس های قطبی و انسان ها به وجود بیاید که این موضوع هم برای انسان ها دردسر ساز بوده و هم می تواند برای خرس های قطبی که نسلشان در خطر انقراض قرار دارد ، خطرناک باشد. مواجه با خرس های قطبی یک خطر بالقوه برای هیات های انسانی شاغل در قطب جنوب به شمار می رود زیرا این جانور شکارچی ماهری بوده و گونه نر این حیوان می تواند بین 400 تا 600 کیلوگرم وزن داشته باشد. به همین دلیل سرگئی دونسکوی وزیر محیط زیست و منابع طبیعی روسیه به تازگی خبر از تصمیم این کشور برای محصور کردن مناطق قطبی زیستگاه خرس های قطبی توسط فنس های برق فشار ضعیف داد که از ورود انسان ها و خرس های قطبی به حوزه های فعالیت یکدیگر پیشگیری می کند.

وی در این رابطه گفت: به منظور پرهیز از موقعیت های ناخواسته برخورد انسان و خرس های قطبی ، تصمیم داریم در اطراف سکونتگاه ها و مراکز فعالیت انسانی در قطب شمال، فنس های برق فشار ضعیف نصب کنیم که به این ترتیب شانس برخورد انسان و خرس های قطبی کاهش پیدا می کند.

در اوایل ماه سپتامبر سال جاری، بیش از ده خرس قطبی به یک ایستگاه هواشناسی در قطب شمال حمله کرده و ساکنین این ایستگاه برای روزهای متمادی در این محل زندانی شدند. باید به این موضوع توجه داشت که شکار و کشتن خرس های قطبی به دلیل کم بودن تعداد این جانور در جهان بسیار غیر منطقی است و از سوی دیگر جان انسان ها نیز باید حفظ شود. به همین دلیل بهترین گزینه باقی مانده برای دولت روسیه ، استفاده از این فنس های محافظ است.

منبع: tass

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا