اجرای طرح هایی چون «انتقال آب خزر» برای جلوگیری از مهاجرت لازم است

رحیم میدانی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به آخرین وضعیت طرح مطالعاتی انتقال آب خزر به سمنان، اظهار کرد: سازمان حفاظت از محیط زیست در بحث مطالعات انتقال آب خزر به استان سمنان یک موضوعی تحت عنوان انجام مطالعات زیست محیطی راهبردی مطرح کرده است. من قبول دارم که انجام این مطالعات لازم است اما در عین حال، هم مطالعات پیچیده ای است و هم اجرای نتایج آن بسیار دشوار است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا افزود: به عنوان مثال مطرح کردند شما که می خواهید به فرض 50 میلیون مترمکعب آب از خزر به سمنان ببرید، نمی توانید با اعمال صرفه جویی و مدیریت مصرف این 50 میلیون مترمکعب را استحصال کنید؟ البته این امر روی کاغذ شدنی است و من می توانم بگویم چنانچه 10 درصد در مصرف آب کشاورزی صرفه جویی شود، این اتفاق می افتد. اما این پروژه ها سخت و زمانبر است.

وی تصریح کرد: نمونه این مساله را در دریاچه ارومیه شاهد هستید. همه کشور بسیج شده است که بخشی از معضل دریاچه را از محل مدیریت مصرف آب حل کند. با این وجود، کار خیلی سخت و کند پیش می رود. اما نمی توان موضوع آب شرب سمنان را به پروژه ای موکول کرد که اگر امروز شروع شود ممکن است 10 سال دیگر جواب بدهد.

میدانی در واکنش به اظهارات مقامات محلی که گفته اند ما حاضریم آب شور را به استان منتقل و همانجا تصفیه کنیم، گفت: اگر دستگاه آب شیرین کن، یک مترمکعب آب از دریا برداشت کند، همه این آب قابل شیرین سازی نیست. مثلا شما 3 مترمکعب آب برداشت می کنید، یک مترمکعب آن شیرین شده و 2 مترمکعب دیگر که به شدت شور است، دوباره به دریا باز می گردد. حال چنانچه آب خزر را به سمنان منتقل و آن را شیرین سازی کردید، با آب شور می خواهید چه کنید؟ البته اخیرا عده ای گفته اند که ما آب شور را شیرین می کنیم و پساب آن را به صورت جامد در اختیارتان قرار می دهیم. اگر به این صورت باشد، می توان آب را در محل شیرین سازی کرد و نمک جامد را به نقطه ای دیگر منتقل نمود.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در پاسخ به این پرسش که آیا انتقال پساب شور به دریای خزر، زیست بوم منطقه را به خطر نمی اندازد؟ خاطرنشان کرد: حجم این پساب زیاد نیست که باعث بروز مشکل شود. منظور ما از انجام مطالعات زیست محیطی، بررسی همین موضوعات است. ما در 3 سال گذشته مرتب با سازمان حفاظت محیط زیست در تماس هستیم و همین مسایل را بررسی می کنیم. اما من احساس می کنم سازمان حفاظت محیط زیست گاهی تحت تاثیر فشار افکار عمومی، گرفتار یک سری زیاده روی ها می شود.

ما در 3 سال گذشته مرتب با سازمان حفاظت محیط زیست در تماس هستیم و همین مسایل را بررسی می کنیم. اما من احساس می کنم سازمان حفاظت محیط زیست گاهی تحت تاثیر فشار افکار عمومی، گرفتار یک سری زیاده روی ها می شود.

وی افزود: اگر موضوع اشتغال، بازتوزیع جمعیت در کشور و فراهم کردن زیرساخت های توسعه که یکی از آنها آب است را در نظر بگیریم، در می یابیم که چنانچه این پروژه ها اجرا نشود، ابرشهرها به وجود خواهند آمد. وقتی هم جمعیت به این ابرشهرها می آید، آنجا به آب نیاز دارد. به عنوان نمونه ببینید ما از کجا برای تهران آب می آوریم؟ از سد طالقان، سد کرج، سد لتیان، سد لار و سد ماملو. این در حالی است که تهران به سقف جمعیتی خود نزدیک می شود.

میدانی در پاسخ به پرسش دیگری که مبنی بر اینکه سقف جمعیتی تهران برای تامین آب چقدر است؟ گفت: شورای عالی شهرسازی برای شهر تهران، 10.8 میلیون نفر را به عنوان سقف جمعیتی تعیین کرده است. هرچند جمعیت تهران در شب و روز متفاوت است اما در حال حاضر، جمعیت ساکن این شهر حدود 8.5 میلیون نفر است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه منابع آب تهران برای 10.8 میلیون نفر کافی نیست، تصریح کرد: همین الان برای تامین آب جمعیت فعلی در برخی مناطق همچون پردیس گرفتار هستیم چنانکه نمی دانیم برای تامین آب مسکن مهر پردیس چه باید کرد؟ البته ما با انجام اقداماتی چون مدیریت مصرف آب، اصلاح شبکه، بازچرخانی آب، برداشتن بار فضای سبز از دوش آب شرب، دو سامانه ای کردن شبکه آب شهری و… شاید بتوانیم تا آن جمعیت را هم اداره کنیم. اما باید کاری کنیم که شهرهایی مثل تهران، اصفهان، تبریز و شیراز بیش از این گسترش نیابند. از این رو می بایست زمینه های مهاجرت به شهرها را از بین برد.

 

گفت و گو: سید احمد طبایی

            

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا