کشف 30 هزار نقش صخره ای پیش از تاریخی در استرالیا

سرزمین استرالیا را می توان سرزمینی منحصر به فرد از نظر تاریخ و فرهنگ دانست که ساکنان بومی آن برای هزاران سال بدون داشتن هیچ تماسی با سایر مناطق جهان، فرهنگ و تمدن خاص خود را بنا کرده اند. یکی از گروه های بومی ساکن این سرزمین که پیش از ورود سفید پوستان به استرالیا در این کشور زندگی می کرده اند، بالانگاراها Balanggarra هستند. این مردم در مناطق مختلفی از جمله منطقه کیمبرلی در غرب استرالیا ساکن بودند.

به تازگی تیمی از پژوهشگران به سرپرستی پیتر وث از دانشگاه غرب استرالیا University of Western Australia ؛ اقدام به بررسی میدانی و مطالعه مناطق دور افتاده و غارها و صخره های بخش کیمبرلی کرده که این بررسی های میدانی منجر به کشف تعداد زیادی صخره نگاره باستانی شده است. در مجموع این بررسی ها، 250 محوطه و منطقه منحصر به فرد مورد مطالعه قرار گرفت.

بر اساس اعلام رسمی اعضای مشارکت کننده در این مطالعات، بیش از 30 هزار نقش صخره ای در این مناطق کشف شده که بسیاری از آن ها در سال های گذشته توسط انسان ها و افرادی که از این مناطق عبور می کرده اند، تخریب شده و دچار آسیب دیدگی شده اند. پیتر وث در این رابطه اعلام کرد: بیشتر این نقوش برای نخستین بار مورد مطالعه قرار گرفته و پیش از این ثبت نشده بودند. البته برخی از معدود محوطه هایی که در این مطالعات مورد بررسی قرار گرفته اند، به ویژه آن هایی که در مناطق حاشیه غربی کیمبرلی قرار دارند در سال 1980 میلادی توسط نسل اول پژوهشگران و محققان حوزه نقوش صخره ای شناسائی شده اند.

پژوهشگران در تلاش هستند تا تاریخ این نقوش را بر اساس مقایسه با تاریخگذاری اقامتگاه های انسانی باستانی موجود در منطقه  کشف کرده و به این ترتیب علاوه بر مطالعه مشخصات فنی این نقوش، الگوهای مهاجرت و شکل گیری جوامع مرتبط با بومیان استرالیا را بررسی کنند.

منبع: archaeology