تاثیر نیروی مغز والدین در تعیین جنسیت فرزند

تحقیقات جدید نشان می دهد که مغز بیشتر حیوانات و همچنین انسان ها ، بر تعیین جنسیت جنین تاثیر گذار است.

مارگارت مک کارتی (Margaret McCarthy) از دانشگاه مریلند (University of Maryland) ایالات متحده امریکا و همکارانش به مطالعه و بررسی رشد مغز در نوزاد تازه متولد شده موش ها پرداختند .

این محققان دریافتند که استرادیول (Estradiol) یکی از هورمون های جنسی اصلی در زنان و  از مشتقات هورمون تستوسترون ، باعث ایجاد مکانسیمی شده است که ژن های مشخص فعال در مغز ، به آن ها اجازه می دهد فرآیند ایجاد کاراکترهای جنسی مردانه (masculinisation) را در فرد ماده آغاز کند .

این فرآیند شامل یک گروه از آنزیم های شناخته شده DNA methyltransferases یا Dnmts است که دی ان ای را در سرکوب تجلی ژن ، تغییر می دهد . مک کارتی در این رابطه اظهار داشت : این مساله درک جدیدی از نحوه جنسیت در مغز را به ما ارائه می دهد .

پژوهشگران همچنین دریافتند که با مهار Dnmts ، می توانند وضعیت ایجاد جنس نر و ماده موش را تغییر دهند . این محققان مهار کننده های Dnmts را در بخش خاصی از مغز موش ماده ، بخشی شناخته شده به نام preoptic  یا POA تزریق کردند . قابل ذکر است که در همه گونه های مطالعه شده در این تحقیقات( از جمله انسان  ) ، بخش POA نقش کلیدی در وضعیت و رفتار مشخص جنسی مردانه بازی می کند .

این تزریق ها پس از هفته اول تولد ، زمانی که به نظر می رسید ، دریچه تمایز جنسی مغز در حال بسته شدن است ، انجام شد . با وجود این ، بخش preoptic   در این جانوران، تغییر کرده و ویژگی های ساختاری یک موش نر را دریافت کرد .  موش های ماده نیز به طور متفاوتی ، رفتار جنسی معمولی  موش های نر را از خود نشان دادند .

قابل ذکر است که در آزمایش هایی دیگر ، محققان ژن Dnmts را در موش های ماده از بین بردند . این حیوانات همچنین الگوهای رفتاری مردانه را از خود نشان دادند .

بریجت نوجنت (Bridget Nugent) از دیگر محققان این تیم پژوهشی اظهار داشت : در واقع این موش ها از لحاظ فیزیکی جنسیت ماده داشته اما در رفتار باروری ، آنها نر بوده و خصوصیات مردانه از خود نشان می داده اند .  این پژوهش و آزمایش ها تحول قابل توجهی را تعیین جنسیت نشان داده است .

این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله علوم اعصاب طبیعی (Nature Neuroscienc) به چاپ رسیده است .