کاهش مصرف سوخت و آلایندگی با ساخت موتور سیکلت های هیبریدی

در این بین گروهی از دانشجویان دانشگاه تهران با اتکا به توان ، مهارت و استعداد خود موفق به ساخت موتور دو گانه الکتریکی – بنزینی شدند؛ طرحی مفید و اساسی که همچنان در پیچ و خم ابتدای راه مانده است.

به همین دلیل خبرنگار خبرگزاری سینا گفت و گویی با روح الله اقوت، دانشجوی کارشناسی دانشگاه تهران رشته مهندسی مکانیک، یکی از مجریان موتورسیکلت هیبرید انجام داده است.

این موتور به عنوان نخستین موتور سیکلت هیبریدی در ایران دارای چه مزایا و ویژگی هایی است؟

ما در فناوری تولید این موتور از منابع الکتریکی و بنزینی استفاده کرده ایم؛ منبع الکتریکی آن برگشت پذیر است. در این موتورسیکلت علاوه بر استفاده از فناوری هیبرید از سیستم انتقال قدرت با بازده زیاد و کیفیت انتقال بالاتر استفاده کرده ایم. کاهش مصرف سوخت و آلایندگی هوا و  بازدهی بالا از جمله مهمترین ویژگی های این محصول است؛ این موتورسیکلت 30 درصد مصرف بنزین دارد و حدود 50 درصد شتاب را زیاد می کند. همچنین سرعت ماکزیمم این نمونه از 80 به 96 کیلومتر بر ساعت رسیده است.

هم اکنون این طرح در چه مرحله ای به سر می برد؟

این محصول با تلاش یک تیم 10 نفره( 8 نفر دانشجوی مهندسی مکانیک و مهندسی برق دانشگاه تهران و 2 استاد این دانشگاه) سال 87 در سازمان ثبت اختراعات به ثبت رسیده است. پس از آن برای حمایت و پشتیبانی بیشتر با شرکت های موتورسازی و سازمان‌های مربوطه به مذاکره نشستیم اما چیزی عایدمان نشد. در نتیجه این طرح مسکوت باقی ماند و ما نتوانستیم پیشرفتی در این خصوص حاصل کنیم. یک سال بعد موفق به ثبت چند مقاله در مراجع مختلف در کانادا و آمریکا شدیم. در نهایت با توان مالی تیم‌مان توانستیم یک نمونه صنعتی از این طرح را بسازیم. ما در حال حاضر نیاز به حمایت کوچکی از سوی دولتمردان داریم تا این اختراع تبدیل به محصولی صنعتی در بازار شود.

جایگاه فناوری هیبرید در ایران و جهان چگونه است؟

هم اکنون استفاده از این نوع فناوری به دلیل مزایایی همچون کاهش مصرف سوخت و آلایندگی هوا، بازدهی بالا در بین شرکت‍‌های تولید کننده خودرو و موتورسازی دنیا جایگاه ویژه ای پیدا کرده است اما متاسفانه ما تاکنون نمونه موفقی از سیستم هیبرید در کشورمان نداشتیم. اتوبوس هیبرید دانشگاه تهران به عنوان تنها نمونه موفق این نوع سیستم هم به درد ما دچارشده و هنوز در کشور  اجرایی نشده است.

پس با این حساب هنوز دولتمردان ما به اهمیت اجرای این طرح در کشور پی نبرده اند؟

نبود حمایت مالی از مهمترین مشکلات ما برای رسیدن به جایگاه کنونی است. هم اکنون اغلب حمایت های بخش دولتی تنها اختصاص فضایی برای حضور در نمایشگاه های علمی و فناوری است. حتی کامپیوتری برای اجرای این طرح در اختیار ما قرار نگرفت و ما با هزینه شخصی خودمان کامپیوتر و قطعات و تجهیزات موتور سیکلت را خریریم. متاسفانه با وجود مزیت های زیاد و توجه جهانیان به این امر اما همچنان فناوری هیبرید در کشور وارد یا اجرایی نشده است. زمانی از واردات این فناوری در کشور جلوگیری شد با این نیت که این دانش در کشورمان بومی شود. حال که این فناوری در کشورمان بومی شده و متخصصان ما به دانش این فناوری دست یافته اند پس چرا هیچ حمایتی نشده اند؟

مهمترین وجه تمایز این محصول نسبت به نمونه های مشابه خارجی در چیست؟

هم اکنون در دنیا بر اساس الگوریتم های مسیریابی و راهبردی تعیین شده به کاربر قدرت انتخاب نمی دهند اما ما در این سیستم از کنترلری با تمام امکانات استفاده کردیم؛ ویژگی خاصی که در هیچ نمونه مشابه خارجی وجود ندارد. کاربر بنا بر سلیقه خودد می‌تواند از حالت های مختلف موتور( بنزینی، الکتریکی) استفاده کند.تنها کافی است با فشردن دکمه تعبیه شده کنار فرمان موتورسیکلت را به حالت های مختلف در آورد. موتور در  زمان استفاده از سیستم سبز( در حالت برقی)، از هیچ سوخت فسیلی استفاده نمی کند. زمانی که فرد قصد دارد از تمام قابلیت های سیستم استفاده کند، شستی را روی حالت هیبرید می گذارد. در این حالت کنترلر بر اساس منطق فازی تعریف شده، کمترین مصرف سوخت و آلایندگی و بیشترین بازدهی موتور را پیاده سازی می‌کند.از طرفی موتور های معمولی  معمولا نیاز به صرف زمان برای گرم شدن و حرکت دارند اما این نوع ضعف در این موتور وجود ندارد. در ابتدا موتور الکتریکی روشن و پس از آن در صورت نیاز موتور بنزینی کار خواهد کرد. همچنین موتور بنزینی نمی تواند به آن نقاط طراحی با بازدهی بالای خود برسد در نتیجه موتور بازده پایین را رها و با توان بالا و بازدهی بالای  ذخیره شده در باتری کار می کند. همچنین با این روش عمر قسمت بنزینی این محصول نیز افزایش پیدا می کند.

شما برای اجرای این طرح  با چه محدودیت هایی مواجه بودید؟

ما در کشورمان محدودیت هایی برای اعمال این طرح داریم. ظرفیت کم باک موتورسیکلت یکی از محدودیت های ما برای اجرای این طرح بود. هم اکنون ما در مصارف شهری از موتورهای بیش از 200 سی سی نمی توانیم استفاده کنیم اما در کشورهای اروپایی که مهد این فناوری هستند استفاده از موتورسیکلت ها با ظرفیت بالاتر امکان پذیر است به همین دلیل ما این فناوری را روی موتورسیکلت 125 سی سی پیاده کردیم .

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا