بهره‌مندی از توانمندی لیزر کشور مستلزم برنامه‌ریزی صحیح است

 دکتر سورنا ستاری در نشست شورای ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فتونیک و ساختارهای میکرونی با تاکید بر ضرورت اصلاح زیست بوم کارآفرینی کشور، اظهار کرد: باید به سمت زیست بوم کارآفرینی حرکت کنیم. جامعه‌ای  باید ساخته شود که این فرهنگ را پرورش دهد.

وی  کاهش بهای نفت خام را  فرصتی ارزشمند برای رشد اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان راهکار اصلی توسعه و پیشرفت کشور و تحقق اقصاد مقاومتی دانست و افزود: کاهش بهای نفت خام فرصتی ارزشمند برای رشد اقتصاد دانش‌بنیان بر مبنای توجه به توانمندی نیروی انسانی متخصص و جوان است. این رخداد موجب شده است کشور اتکای به نیروی انسانی جوان و متخصص را جایگزین فروش منابع زیرزمینی کند.معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور به تمایل کشورهای خارجی توسعه یافته برای برقراری ارتباط و تعامل برمبنای توانمندی فناورانه کشورمان اشاره کرد و گفت: این کشورها به دنبال بازار بکر ایران و نیز بهره‌مندی از توانمندی نیروی انسانی خارق‌العاده کشورمان هستند و تمایل آنها عمدتا بر این اساس است، اما در نظر داریم تا در پروژه‌های  مشترکی که در آن انتقال فناوری لحاظ شده و هر دو طرف سهم یکسانی را از این تعامل می‌برند، این ارتباط را برقرار کنیم.
وی با تاکید بر این مساله که کشور ما باید پژوهشگران را باور کند، افزود: ابتدا باید خودمان را اثبات کنیم. اگر دولت تنها نیم درصد برای پژوهش کشور سرمایه‌گذاری می‌کند، بخش خصوصی باید 20 درصد در این عرصه سهیم شود. چرا که بدترین نوع سرمایه‌گذاری در این حوزه، نوع دولتی آن است و مشارکت بخش خصوصی موجب بالا رفتن کیفیت پژوهش خواهد شد.

ستاری خاطرنشان کرد: صنایع دستی ایران از نظر تنوع در دنیا بی نظیر است، اما در سال‌های پیشین حدود 60 تا 70 درصد آن منقرض شده است. اگر به طرح‌های 100 تا 200 سال پیش فرش‌های ایرانی نگاه کنیم، می‌توانیم نمادها و آثار بارز تجاری سازی، فرهنگ اقوام گوناگون و ایده‌های بسیاری را  بیابیم که امروزه کم‌تر در آنها مشاهده می‌شوند.
وی با مهم دانستن تجاری‌سازی محصولات دانش بنیان، ادامه داد: باید به این نتیجه برسیم که با ارائه وام نمی‌توان اقتصاد دانش بنیان ایجاد کرد، بلکه شرکت‌های خصوصی باید به این عرصه ورود پیدا کرده و آن را گسترش دهند.

رییس بنیاد ملی نخبگان به آغاز فعالیت‌های ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فتونیک و ساختارهای میکرونی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: از آن‌جایی‌که معاونت علمی و فناوری یک بستر نرم‌افزاری و زمینه‌ساز توسعه فعالیت‌های فناورانه محسوب می‌شود،  ماهیت ستادهای توسعه فناوری‌های راهبردی  نیز نرم افزاری است و بنابراین شورای این ستاد با ایجاد بسترها و زمینه‌های لازم و متعهد کردن کشور بر روی این موضوع به هدف نزدیک می‌شود.
رییس ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فتونیک و ساختارهای میکرونی با تاکید بر  تمرکز ستاد به فراهم کردن زمینه شکل‌گیری شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان و مطرح این حوزه تصریح کرد: با توجه به بازار بزرگی که در کشورهای منطقه برای ما فراهم است، باید زمینه شکل‌گیری و رشد شرکت‌هایی که قابلیت صادرات دستاوردهای خود را داشته باشند، فراهم شود.

ستاری به راه‌اندازی شبکه آزمایشگاهی تخصصی این حوزه اشاره و تاکید کرد: توسعه آزمایشگاه‌های این حوزه به طور جدی دنبال شود و مورد توجه قرار گیرد.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با گسترش فعالیت‌های ستاد لیزر، فتونیک و ساختارهای میکرونی، تمامی ظرفیت‌های کشور در این عرصه مورد استفاده قرار گیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا