یکی از کشورهای پیشگام در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای خواهیم بود

 معصومه ابتکار روز سه شنبه در حاشیه امضای تفاهم نامه میان سازمان حفاظت محیط زیست و ستاد امر به معروف و نهی از منکر در جمع خبرنگاران در پاسخ به ایرنا در خصوص اعلام برخی رسانه ها از احتمال تحریم ایران به دلیل عدم کاهش گازهای گلخانه ای با توجه به توافقنامه آب و هوایی پاریس افزود: ایران در اعلام کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به صورت داوطلبانه 4 درصد بدون شرط و 8 درصد مشروط پیشگام بود، گزارش ها را به موقع داده ایم علاوه بر این دولت توافق پاریس را تصویب کرده و در مجلس هم یکی از کمیسیون ها به تصویب رسانده است.

وی با بیان اینکه ما کارمان را با سرعت پیش می بریم اظهار کرد: کاهش انتشار گازهای گلخانه ای جزو برنامه های مصوب دولت است، این برنامه کاملا با اصلاح الگوی مصرف و بهینه سازی مصرف سوخت پیوند خورده است.
وی ادامه داد: ما تکلیفی در سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف سوخت داریم که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند، همچنین تکلیفی در سیاست های کلی محیط زیست ابلاغی مقام معظم رهبری داریم ، فقط بحث تکلیف بین المللی نیست ما در این زمینه تکلیف ملی داریم که اصلاح الگوی سوخت و بهینه سازی مصرف سوخت یعنی کاهش انتشار بنابراین در این زمینه با جدیت عمل می کنیم.
وی افزود: الان داریم در زمینه بحث قوانین جدید ، مقررات جدید و سیاستگذاری ها کار می کنیم، اولین جلسه کارگروه ملی را برگزار کردیم و گزارش های خوبی ارائه شد و دستگاه ها همه پای کار هستند چون این کار برای کشور ما چه بخش خصوصی و چه دولتی منافع اقتصادی دارد، مصرف که بهینه شود هزینه ها کاهش می یابد.
ابتکار اظهار کرد: همچنین منافع زیست محیطی دارد، آلودگی هوا را کاهش می دهد، چون یکی از آثار مصرف بی رویه سوخت آلودگی هوا در کلانشهرها و مناطق صنعتی است، بنابراین ما در این موضوع بسیار مصمم هستیم و دولت، مجلس و تمام قوا کنار هم قرار دارند، سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در جهت اصلاح الگوی مصرف نیز در حال انجام است.
معاون رییس جمهوری گفت: یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی، اصلاح الگوی مصرف انرژی است بنابراین در این موضوع در سطح ملی همگرایی کامل وجود دارد و یقین داریم از کشورهای پیشگام خواهیم بود.
وی ادامه داد: الان سرمایه گذاری در بحث انرژی های نو شامل خورشیدی و سرمایه گذاری برای بهینه سازی مصرف در ایران بسیار چشمگیر است، شرکت های داخلی و خارجی زیادی با علاقه در این زمینه سرمایه گذاری و فعالیت می کنند، برآوردهای کارشناسی که برخی مراکز تحقیقاتی غیر ایرانی انجام داده اند می گویند ایران جزو کشورهایی است که سرمایه گذاری در حوزه انرژی خورشیدی بیشترین بازدهی و سود را خواهد داشت.
ابتکار افزود: بنابراین ما اصلا در این زمینه ها عقب نیستیم، رییس COP 21 و وزیر محیط زیست فرانسه که به ایران آمده بود اعلام کرد که ایران در این زمینه پیشرو است.
وی با بیان اینکه این موضوع جزو تکالیف اقتصاد مقاومتی است گفت: وقتی می گوییم بهینه سازی مصرف انرژی و اصلاح الگوی مصرف انرژی یعنی کاهش انتشار، این دو با هم مترادف است و برای همین این هدفگذاری ها هم افزایی دارد.
ابتکار با اشاره به اینکه برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای همگام با زمان تعیین شده پیش می رویم گفت: البته توافق پاریس هنوز اجرایی نشده و زمانی که اجرایی هم شود هدفگذاری زمانی دارد که ما خیلی جلوتر هستیم بنابراین این حرف با واقعیت انطباق نداشته است .
وی به سخنان چیت چیان در این باره اشاره کرد و افزود: ما باید در این راستا همگام باشیم و الان وضعیت بدی هم نداریم ، البته از جهت اینکه الان الگوی مصرف ما بد است حرف درستی است، وضعیت خوبی نداریم اما از جهت اینکه در این دوره تلاش کردیم این روند تغییر کند، امیدوار کننده است.
ابتکار گفت: همکاری نهادهای دیگر خوب است ، البته بالاخره وضعیت اقتصادی کشور هم روبه بهبود است و در این زمینه تحرکی ایجاد شود قطعا در این حوزه ها کارهای خوبی خواهیم داشت.باید در نیروگاه ها کارهای بزرگی انجام شود، بهره وری نیروگاه ها خیلی پایین است با فناوری های پیشرفته می توان بهره وری را افزایش داد، وقتی بهره وری پایین باشد انتشار گازهای گلخانه ای بالا خواهد بود ، این مشکلات را داریم اما مساله این است که حرکت ما حرکت خوبی بوده است.

تصویب لایحه هوای پاک به زودی
ابتکار گفت:بیش از دو سال و نیم لایحه هوای پاک در مجلس شورای اسلامی نهم معطل ماند ، مجلس دهم نسبت به این موضوع خیلی فعال است که امیدواریم طی روزهای آینده در صحن علنی مجلس به تصویب برسد.
وی افزود: دولت در خصوص بهبود کیفیت هوا تلاش های خوبی کرده است امسال در 6 ماهه اول سال 95 به استناد دستگاه های سنجش کیفیت هوا در تهران هوای بهتری را نسبت به تمام 5 تا 6 سال گذشته داشتیم.
ابتکار اظهار کرد: الان هم دولت دارد برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به ویژه تاکسی ها تلاش می کند و الان بیش از 20 هزار تاکسی در این طرح اجرا شده و تا 60 هزار در نوبت قرار دارند.علاوه بر این در راستای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی نیز دولت کار می کند.
وی به پدیده گرد و غبار اشاره کرد و گفت: در کیفیت هوا تاثیر می گذارد و بسیاری از شهرهای ما تحت تاثیر آن قرار دارند ، 70 درصد منشا خارجی دارد که سه کانون در عراق فعال می شود، علاوه بر آن از عربستان وارد می شود اخیرا نیز از کانون هایی از ترکمنستان و افغانستان نیز خراسان رضوی را تحت تاثیر قرار داده است.
ابتکار افزود: کانون های داخلی هم داریم که در این ارتباط دولت مصوباتی دارد، دو مصوبه جامع در خصوص مقابله با گرد و غبار داریم که هر دو اجرایی شده که در برخی زمینه ها پیشرفت خوب بود اما در برخی زمینه ها به علت عدم اعتبارات کافی پیشرفت لازم را نداشتیم.سازمان جنگل ها و مراتع مسووال اجرای طرح های نهالکاری و مالچ پاشی است که در حد توان و با توجه به اعتبارات سال گذشته این کار انجام شده است.
وی ادامه داد: احیای تالاب ها از دیگر اقدامات است ، در سال 92 در خوزستان تالاب هورالعظیم به طور کامل خشک شده بود که الان بیش از 60 درصد تالاب آبگیری شده که یکی از کانون های گرد و غبار از بین رفت.
معاون رییس جمهوری گفت: اما برای کانون های خارجی تنها کاری که در شرایط فعلی می شود انجام داد مستند سازی گزارش ها است که مرتبط انجام می دهیم به وزارت امور خارجه منعکس کنیم و به صورت دوجانبه پیگیر هستیم.
وی افزود: اما متاسفانه تا زمانی که ناامنی ها و ناپایداری ها در منطقه باشد این مشکلات وجود دارد و دولت هایی که نتوانند کاریی انجام دهند آثار آن بر کشورهای دیگر کاملا مشهود است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: عراق حتما باید اقدامات انجام دهد، آخرین مذاکره ای که با دولت عراق داشتم وزیر محیط زیست عراق پی در پی تغییرات در دولت را بیان می کرد. البته سال 92 در عراق درختکاری کردیم و امیدوار بودیم ادامه یابد.
وی افزود: بیشترین پیگیری بحث گرد و غبار در سطح بین المللی توسط ایران انجام می شود ، اولین گزارس جهانی مقابله با گرد و غبار منتشر شده است که نشان می دهد کانون های اصلی گرد و غبار کجا است ، از سازمان های بین المللی خواستیم که به وظیفه خود عمل کنند اما تا زمانی که جنگ و ناامنی حاکم است کانون های اصلی گرد و غباری که وارد ایران می شود قابل کنترل نیست، نقشه های هوایی موجود نشان می دهد که کانون در مکانی واقع شده که اوج جنگ سوریه و عراق و حضور داعش است.
معاون رییس جمهوری گفت: وزیر محیط زیست عراق هم اعلام کرد که کانون را شناسایی کردیم اما در اختیار ما نیست.

 توقف شماره گذاری 15 خودرو
وی گفت: دولت برای مقابله با آلودگی هوا در فصل سرما برنامه های ویژه ای دارد که خروج خودروهای فرسوده، ارتقاء سطح استاندارد خودروها، توقف شماره گذاری موتورسیکت های کاربراتوری برخی از این اقدامات است.
وی گفت: نظام بازرسی مستمر تولید خودرو و موتورسیکلت اجرا می شود، ما اخیرا شماره گذاری 15 خودرو که استانداردها را کسب نکردند متوقف کردیم ، نظارت بر سوخت و اجرای استاندارد تولید بنزین یورو 4 و گازوییل به طور مستمر انجام می شود.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: همچنین در هر کلانشهری با توجه به الگوی آلودگی هوای آن شهر برنامه کاهش آلودگی هوا اجرا می شود و در بیشتر موارد ساهد بهبود کیفیت هوا و کاهش عوارض بهداشتی ناشی از آلودگی هوا هستیم.
وی گفت: از نظر وضعیت هوا در 6 ماهه اول وضعیت خوب بود که امیدواریم با برنامه هایی که داریم انجام می دهیم 6 ماهه دوم هم وضع خوب باشد.
ابتکار افزود: طرح تعطیلی مدارس هم در دست بررسی است باید با یک توافق وهماهنگی انجام شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا