اختراع حسگرهای حرکتی برای افراد نابینا

جزئیات مربوط به ساخت این دستگاه توسط دو محقق به نام های Yuji Ikegaya و    Hiroaki Norimoto از دانشگاه توکیو ژاپن در مجله Current Biology   به چاپ رسیده است.

 

براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت ، حدود 39میلیون نفر در سراسر جهان کور هستند که از این تعداد 82% آنها سن بالای 50 سال دارند.

 

 نا بینایی علاوه بر عدم توانایی در دیدن، باعث می شود تا فرد حس جهت یابی و درک فضایی خود را نیز از دست بدهد. این موضوع به این معناست که فرد موقعیت خود را در فضا نمی تواند تشخیص دهد.

این مطالعه که بر روی موش های کور انجام شد، نشان داد که  موش ها با در تماس قرار گرفتن دستگاه با مغزشان، قادر به جهت یابی و تشخیص موقعیت فضایی خود در ماز های پر پیچ و خم شدند.

محققان می گویند این یافته ها نشان می دهد چگونه مغز پستانداران قادر به یادگیری و انطباق اطلاعات جدید به بزرگسالی است. Ikegaya در این زمینه می گوید:" قابل توجه ترین نکته  این مقاله نشان دادن پتانسیل یا توانایی نهفته مغز است. مغز پستانداران حتی در بزرگسالی در مقابل مطابقت با حالت هایی که تا کنون تجربه نشده است، انعطاف پذیر است."

این تیم معتقد است این یافته ها می تواند به انسان ها نیز بسط پیدا کند و این دستگاه برای افراد نابینا نیز مورد استفاده قرار گیرد. شایان ذکر است که آزمایشات گسترده ای مبنی بر صحت این قضیه مورد نیاز است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا