ساختار سیستم ایمنی بدن تابعی از شرایط محیطی است

پژوهشگران در مطالعات جدید خود به بررسی عوامل شکل دهنده سیستم ایمنی بدن و ایجاد کننده تغییرات در افراد مختلف پرداختند. در این مطالعات مشخص شد که عوامل مختلفی از قبیل کیفیت هوا، رژیم غذائی، سطح استرس، الگوی خواب ؛ سبک زندگی هر فرد و سن می تواند تاثیرات مهمی در ساختار سیستم ایمنی بدن وی داشته باشد.

آدرین لیستون سرپرست این تیم تحقیقاتی در آزمایشگاه Translational Immunology Laboratory بلژیک در رابطه با کشفیات فوق اعلام کرد: وجود تنوع در ساختار سیستم ایمنی بدن انسان ها تنها به دلیل مسایل ژنتیکی نبوده و شرایط محیطی و نحوه واکنش ژن های ما به این شرایط نیز در شکل گیری ساختار سیستم ایمنی بدن انسان تاثیر به سزائی دارد.

به اعتقاد پژوهشگران، بروز عفونت های طولانی و مزمن  ناشی از وجود تفاوت در ساختار سیستم ایمنی بدن افراد است. این اثرات محیطی متقابل به طور تدریجی موجب تغییر ساختار سلول های ایمنی بدن انسان شده و آن ها را در برابر برخی از گونه های عوامل بیماری زا مانند ویروس ها و عفونت ها ضعیف می کند.

پرفسور لیستون در رابطه با این موضوع گفت: زمانی که افراد در طول زندگی خود، تجربه مواجه با برخی بیماری ها و عفونت ها را ندارند، سیستم ایمنی بدن آن ها ضعیف شده و دچار تغییر می شود. این موضوع در زمانی که آن ها به طور تصادفی با این عوامل رو به رو شوند، خطرناک بوده و این خطر به ویژه در دوران کهنسالی تشدید می شود.

میشل لینترمان از دیگر اعضای این تیم تحقیقاتی و پژوهشگر موسسه بابراهام در بریتانیا در رابطه با موضوع فوق اعلام کرد: در این مطالعات مشخص شد که روند پیری در بدن انسان تغییرات مهمی ایجاد می کند که بخشی از آن شامل تغییرات سیستم ایمنی بدن است. برای نمونه غده تیموس thymus همزمان با افزایش سن ضعیف تر شده و سرانجام فعالیت خود را که منجر به ساخت سلول های تی می شود؛ متوقف می کند. این سلول ها نقش مهمی در مبارزه با عوامل عفونت زا و بیماری ها ایفا می کنند. به همین دلیل روند مواجهه با بیماری ها در افراد کهنسال متفاوت بوده، درمان آن ها طولانی تر شده و استفاده از واکسن در آن ها اثر کمتری دارد.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Trends in Immunology منتشر شده و در اختیار محققان قرار دارد.