مرگ دویست پرنده در امریکا بر اثر آلودگی با منشا ناشناخته

سینا پرس : بر اساس گزارش های ارائه شده توسط مرکز حیات وحش و ماهی ها در کالیفرنیا ، تلفات پرنده گان در امتداد سواحل خلیج سان فرانسیسکو در ایالات متحده امریکا به دویست قطعه رسیده است . در واقع این تعداد دو برابر رقم تخمین زده شده پیشین بوده و ابن موضوع نگرانی مقامات محطی زیست این کشور را افزایش داده است . در محل حادثه ، مواد چسبنده و لزجی وجود دارد که بدن این پرنده ها به آن آغشته بوده و باعث تقلا آنها و دست و پا زدن آنها می شود و جان بسیاری از این پرنده ها به همین علت از بین رفته است .

به نظر می رسد که تعداد کشته شدگان پرنده ها رو به افزایش باشد و به احتمال زیاد تا پایان هفته تلفات این پرنده ها چند برابر خواهد شد ، هر چند که طرفداران حیات وحش امیدوار هستند که روند افزایشی این تلفات متوقف شود .

مقامات محلی و داوطلبان شروع به جمع آوری پرندگان مرده کرده اند و این کار تا پایان هفته ادامه خواهد داشت .  قابل توجه است که همه این پرندگان به ماده مرموز و چسبنده و لزجی آلوده شده اند که به نظر می رسد علت مرگ آن ها  نیز همین ماده عجیب باشد .

قابل توجه است که صدها پرنده نیر زنده مانده اند و ماموران ویژه برای مراقبت های خاص و تمییز کردن بدن آنها از این مواد چسبناک عجیب ، آنها را به محلی  مناسب منتقل کرده اند تا بتوانند سلامتیشان را به دست آورند .

پرنده های که به این مواد عجیب آغشته شده اند انواعی از پرنده های دریایی همچون نوعی اردک دریایی به نام surf scoters ، نوعی اردک دریایی کوچک جثه به نام buffleheads و نوعی مرغابی شانه به سر به نام horned grebes  هستند .

قابل توجه است که بر اساس آزمایش های انجام شده ،  زآ این ماده مرموز نوعی  لاتکس است که شبیه سمغ یا کائوچوی کثیف بوده و در صنعت لاستیک سازی مورد استفاده قرار می گیرد . از این ماده عجیب نمونه برداری شده و برای آزمایش نهائی  و شناسایی به آزمایشگاه فرستاده شده است .  

اندرو هیئوان (Andrew Hughan) از مرکز حیات وحش و ماهی ها در کالیفرنیا (California Department of Fish and Wildlife) اعلام کرد : برخی از این مواد تشکیل دهنده این ماده مرموز چسبناک پیش از این در طبیعت دیده نشده است . این یک معمای واقعی است .

بیشتر این پرنده ها که به این ماده آلوده بودند ، در شرق خلیج سان فرانسیسکو در نزدیکی سان لئوناردو مارینا (San Leandro Marina)، نوار ساحلی منطقه ای و گردشگاه عمومی هیوارد (Hayward) پیدا شده اند .

سازمان بین المللی حیات وحش گروه نجات پرنده (Wildlife group International Bird Rescue) با همکاری دیگر ماموران و داوطلبان به جمع آوری جسد پرنده ها و یا نجات پرنده های زنده اما آلوده به این مواد پرداخته اند .

باربارا کالاهان (Barbara Callahan) سرپرست گروه یاری رسان به این پرنده ها اعلام کرد : خبر خوب این است که ما با اقدامات و شستشوی اولیه ، اثر این مواد را بر پرنده های زنده کاهش می دهیم و به نظر می رسد این کار به سلامتی پرنده ها کمک می کند . اما پرنده های جدیدی که به ساحل می آیند در شرایط بسیار بدتری قرار دارند چرا که به نظر می رسد این مواد را برای چند روز بر روی پرهای خود داشته اند .

قابل توجه است که اکثر کارشناسان معتقد هستند که ماده چسبنده و لزج مرموز ساخته دست بشر است و نمی تواند نوعی روغن طبیعی ماهی یا مواد جلبکی باشد . برخی از آنها بر این باور هستند که این مواد می تواند مواد نوعی لاستیک مصنوعی به نام پلی فونیک ایزو بوتیل (polyisobutylene) باشد . در سال 2013 نشت پلی فونیک ایزو بوتیل (polyisobutylene) باعث کشته شدن حدودا چهار هزار پرنده در بریتانیا شده بود .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا