نمایی منحصربه‌فرد از تولد یک ستاره

به گزارش ایسنا، ستاره‌شناسان از رصدخانه VLA در بنیاد ملی علوم آمریکا برای بررسی ستاره جوان W75N(B)-VLA 2 استفاده کردند که در فاصله 4200 سال نوری از زمین قرار گرفته است. این ستاره 300 برابر درخشانتر از خورشید بوده و اندازه آن نیز هشت برابر میزبان منظومه شمسی است.محققان در تحقیقات خود به بررسی دو تصویر ثبت شده در سال 2014 و 1996 پرداختند. تصویر سال 1996 به نمایش یک منطقه متراکم از باد یونیزه داغ پرداخته که از ستاره غول‌پیکر به بیرون پرتاب شده است. تصویر 2014 نیز نشان می‌دهد که این باد به شکل یک جریان طویل متمایز تغییر شکل داده است.

به گفته دانشمندان، این تصاویر به آن‌ها فرصتی عالی را برای مشاهده مراحل ابتدایی شکل‌گیری یک ستاره ارائه کرده است.آن‌ها بر این باورند که W75N(B)-VLA 2 در یک محیط گازی متراکم شکل گرفته و در یک حلقه دونات‌مانند غبار محاصره شده است.

این ستاره از مقاطعی برخوردار بوده که در آن‌ها برای چندین سال به انتشار یک گاز داغ یونیزه می‌پردازد. در ابتدا این باد می‌تواند در تمام جهات گسترش یابد و از این رو یک لایه کروی دور ستاره ایجاد می‌کند. پس از آن، باد به حلقه غبار برخورد کرده که در نتیجه، سرعت آن کند می‌شود. باد به سمت بیرون در امتداد قطب‌های حلقه گسترش یافته که در آن به دلیل مقاومت کمتر، سرعت بیشتری پیدا می‌کند و منجر به یک شکل طویل برای جریان می‌شود.

محققان اکنون قصد دارند به رصد این ستاره ادامه داده و شکل‌گیری آن را در سال‌های آینده دنبال کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا