مطالعه تغییرات آب و هوائی بر اساس نحوه لانه سازی زنبورها

تیمی از پژوهشگران به سرپرستی جنیفر پارکر، استاد یونیورسیتی کالج لندن، در حال بررسی روند تغییرات آب و هوائی در طول تاریخ حیات کره زمین هستند. در این مطالعات، پژوهشگران اقدام به بازسازی مدل های سه بعدی دیجیتال از کندوهای فسیل شده زنبور هایی کردند که در آفریقای جنوبی کشف شده و 2 میلیون و 800 هزار سال قدمت دارد.

بقایای این کندوی فسیل شده در سال 1942 میلادی و داخل یک معدن سنگ آهک به نام تونگ چایلد  Taung Child کشف شد که در آن آثار و بقایای یک نوع انسان باستانی نیز کشف شده بود که با همین عنوان نامگذاری شد. انسان تونگ چایلد گونه از زیر شاخه های انسان آسترالئو پیتیکوس آفریکانوس Australopithecus africanus  محسوب می شود.

مطالعات انجام شده نشان می دهد که این لانه زنبور توسط گونه ای از زنبورهای منقرض شده ساخته شده است که در سطح زمین زندگی کرده و کندوی خود را در مناطق دور از دسترس بنا می کردند. دکتر پارکر و همکارانش در بررسی های خود دریافتند که این زنبور برای لانه سازی خود از خاکی استفاده می کرد که خشک بوده و به میزان زیادی در معرض نور افتاب قرار داشته است. این خاک همچنین در نزدیکی منابع غنی گرده گل واقع شده بود. بر اساس این یافته ها، احتمال درست بودن فرضیه ای که نشان می دهد انسان تونگ چایلد در غار زندگی نمی کرده و محل زیست وی صحراهای ساوانا و محیط آفتابی ، گرم و خشک بوده، تقویت می شود.

میشل باتلی ، متخصص حشره شناس و از دیگر اعضای این تیم تحقیقاتی که از سوی موزه سیدنی در این مطالعات حضور دارد  نیز در رابطه با مساله  فوق اعلام کرد: این موضوع غیر محتمل نیست که زنبورهای فوق لانه هایشان را در سطح زمین می ساختند. احتمالا با توجه به علاقه این زنبورها برای انتخاب جاهای دور از تردد و آرام، برخی از لانه های این زنبور منقرض شده در غارهای کم عمق و سطحی ساخته شده اند. یافته های ما نشان می دهد که این زنبور عموما در ورودی های غارها و مناطق کم عمق نسبت سطح زمین لانه های خود را بنا می کردند. ما با استفاده از اطلاعات موجود در این لانه های زنبور، می توانیم به شرایط جوی و آب و هوای آن دوره مشخص پی برده و  تغییرات رخ داده در آب و هوای یک منطقه را در طول تاریخ بررسی کنیم.

منبع: archaeology