شرکت‌های جانبی در حوزه‌ دانش‌بنیان قارچ‌گونه رشد کرده‌اند

مجید عکافی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز به حمایت دارند، اظهار کرد: در پروسه حمایتی که در قالب وام و ارائه نقدینگی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته‌اند، شرکت‌های جانبی خصوصی ایجاد شده که آنها مسؤول تایید "دانش‌بنیان" بودن محصول شرکت هستند که این مساله به تجارت این شرکت‌ها تبدیل شده است.

وی افزود: درواقع هر میزان که شرکت‌های دانش‌بنیان به این شرکتها مراجعه کنند؛ میزان سود این شرکت‌های جانبی به لحاظ هزینه‌ای که در یافت می‌کنند، افزایش می‌یابد؛ از این رو در بیشتر مواقع محصولات شرکت‌ها به دلایل مختلف در حیطه دانش‌بنیان قرار نمی‌گیرد تا شرکت‌ها چندمین بار به این شرکت‌ها مراجعه کنند.

عکافی ادامه داد: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتر در حد حرف و شعار است؛ زیرا تعریف شرکت‌های دانش‌بنیان با ابهام بسیار بالایی روبه رو است؛ اگر شرکتی به هر دلیلی مجوز دانش‌بنیان بودن گرفته است، محصولی هم که تولید می‌کند، در حوزه دانش‌بنیان است.

وی اظهار کرد: شرکت ما دو محصول دانش‌بنیان ارائه کرده است که مجوز دو ساله اخذ کرده‌اند، اما پس از مدتی به شرکت اعلام شد که یکی از محصولات مجوز دانش‌بنیان ندارد.

عکافی تصریح کرد: هیچ هماهنگی بین شرکت‌هایی که در حوزه دانش‌بنیان همچون قارچ رشد کرده‌اند، وجود ندارد و بیشتر به صورت سلیقه‌ای در این زمینه رفتار می‌شود و معیار دقیقی وجود ندارد.

وی به بازاریابی در این حوزه نیز اشاره کرد و گفت: شرکت‌های جانبی در حوزه‌های مختلف دانش‌بنیان ایجاد شده‌اند و در این حوزه تجارت راه‌ انداخته‌اند.

این فعال فناور تصریح کرد: چندی پیش نامه‌ای از سوی نظام صنفی دانش‌بنیان به شرکت ما ارسال شد که مبلغ 2 میلیون و 400 هزار تومان برای حق عضویت درخواست کرده و اعلام کرده بود در صورت عدم عضویت در سال‌های بعد برای تمدید دانش‌بنیان بودن شرکت با مشکل مواجه می‌شود که این مساله بدون هیچ ضمانتی نیز بوده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا