ارتباط استرس ، افسردگی و کابوس شبانه

پژوهشگران دانشگاه تورکو در کشور فنلاند  University of Turku با همکاری انستیتوی ملی سلامت و رفاه این کشور ، اطلاعات دریافت شده از دو بررسی جداگانه از مردم این کشور در طیف سنی بزرگسالان که در سال های 2007 و 2012 به طور جداگانه ای انجام شده بود ،  را مورد مطالعه و آنالیز قرار دادند . افراد شرکت در این بررسی ها جمعا 13 هزار و 922 نفر بودند که طیف سنی متنوعی از 25 تا 74 سال را شامل می شدند .

در بین این افراد ، 3.9 درصد از شرکت کنندگان ، عنوان داشتند که در طول یک ماه گذشته به صورت دائمی و مکرر از کابوس های شبانه رنج برده اند .این افراد  4.8 درصد از زنان و 2.9 درصد از مردان شرکت کننده در این مطالعات را تشکیل می دادند .

دانشمندان در طول تحقیقات خود دریافتند که تکرار کابوس های شبانه در بین 28.4 درصد از افرادی که دچار نشانه های افسردگی هستند مشاهده شده و این مساله در بین افراد مبتلا به بی خوابی و اختلال در خواب های شبانه نیز به میزان 17.1 درصد مشاهده می شود .

تجزیه و تحلیل این اطلاعات نشان می دهد که افراد دارای نشانه های بی خوابی ، افسردگی ، خستگی و فرسودگی ، در خطر بالای مشاهده کابوس های شبانه هستند که این موضوع را می توان نوعی نگرش منفی بدن نسبت به خود تفسیر کرد .

در همین زمینه نیل سند من Nils Sandman پژوهشگر مرکز شناخت علوم اعصاب Centre for Cognitive Neuroscience در دانشگاه تورکو اعلام کرد : " مطالعات ما به طور واضح نشان دهنده ارتباط مستقیم بین شرایط آسودگی و کابوس دیدن است . "

وی در ادامه تصریح کرد : " مدارک زیادی در رابطه با ارتباط بین کابوس و افسردگی وجود دارد . از سوی دیگر مطالعات ما همچنین نشان دهنده ارتباط بین میزان رضایت از زندگی ، سلامت عمومی و دیدن کابوس های شبانه است . "

وی با بیان این موضوع که به دلیل نوع داده های مورد بررسی قرار گرفته در این مطالعات ، امکان معاینه و انجام آزمایش روی بیماران و افراد مورد مطالعه وجود نداشت ، افزود : " احتمالا دیدن مکرر کابوس های شبانه می تواند یک نشانه اخطار دهنده به معنی شرایط ابتدائی ابتلا به افسردگی باشد و این موضوع از این نظر دارای اهمیت بسیار زیادی بوده و می توان از آن در پیشگیری و درمان افسردگی استفاده کرد . از سوی دیگر معمولا مشاهده کابوس به همراه بدخوابی و اختلال در خواب است که این مطالعات پیشنهاد می کند برای شناسائی و مداوای این عوارض در مراحل اولیه باید به نوع خواب های دیده شده توسط فرد و کابوس های شبانه توجه کرد . "

گفتنی است شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از ان ها در مجله خواب    journal Sleep منتشر شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا