فناوری جدید استتار با الگوبرداری از اختاپوس

این پژوهشگران نوعی صفحه انعطاف پذیر از حسگرهای نوری ساختند که با رنگی حساس به دما پوشیده شده است و می تواند رنگ و الگوی شکلی محیط اطراف را شناسایی کرده و خود را با آن منطبق سازد. این فناوری می تواند کاربردهایی در صنایع نظامی و غیرنظامی و نیز کاربردهایی در زندگی معمولی داشته باشد. محصولاتی که از این فناوری بهره مند می شوند می توانند الگویی سیاه و سفید و هماهنگ با محیط اطراف را بدون دخالت کاربر انسانی تشکیل دهند.

اختاپوس ها و جوهرماهی ها به دسته از از جانداران به نام «سرپایان» (cephalopods) تعلق دارند. این حیوانات بدنی متقارن، سری بزرگ و بازوانی نرم و متصل به سر دارند. این جانوران می توانند با شیوه ای پیچیده و منحصر به فرد، خود را استتار کنند. شناسایی این سازوکار به دانشمندان کمک کرد تا بتوانند نخستین گامها را در بازسازی این قابلیت به شکلی مصنوعی بردارند.

این پروژه توسط پژوهشگرانی از دانشگاه هیوستون و دانشگاه ایلینویز به انجام رسید و گزارش آن به صورت مفصل در شماره 18 آگوست (27 مرداد) ژورنال Proceedings of the National Academy of Science منتشر شد.

این سیستم دارای صفحاتی منعطف و دارای موادی تغییر رنگ دهنده است که بر روی یک سطح سفید و بازتاب دهنده قرار دارد و کل مجموعه در کنار حسگرهای نوری، بر روی دستگاهی متحرک قرار گرفته است. بخش های تغییر رنگ دهنده دارای موادی است که از رنگ تیره تا بی رنگ متغیر است.

این دستگاه به صورت میدانی نیز مورد آزمون قرار گرفت و مشخص شد که می تواند ظرف 1 تا 2 ثانیه خود با رنگ محیط اطرافش انطباق دهد. همچنین، الگوی محیط اطراف نیز بر روی این صفحات نقش می بندد. در این آزمون سه حرف U o I که مخفف دانشگاه ایلینویز بود بر روی این صفحات نقش بست.

این پژوهشگران امیدوارند که فناوری جدید کاربردهای سودمندی در حوزه نظامی و نیز صنعتی داشته باشد.

منبع: livescience